Volkswagens storsäljande mini-SUV skall få sig en omgång och förvandlas till en prestanda-bil. Föga förvånande har den fått en 2-liters turbomatad motor lik den som sitter i Golf R. ”Hot Hatches” är ett känt utryck, små bilar med med trimmade motorer. Tillverkarna har en efter en uppfattat att dessa går som smör i solsken och nu har fenomenet smittat av sig även till suv-segmentet.

T-roc R är utrustad med en 2.0 liters turbomatad bensinmotor som producerar 300 hästkrafter och den välkända 7-stegade DSG-lådan samt fyrhjulsdriftssystemet 4motion. Denna kombination hittar man i fler av Volkswagenkoncernens modeller och vi har tidigare testat ett gäng av dem. Bilarna har ett stort fokus på körglädje och T-roc R är inget undantag. Bilen är väldigt lättkörd och det är enkelt att ha riktigt rolig bakom ratten. Bilen är lagom snabb och har ett fint avgasljud. Just denna bil är utrustad med ett akrapovic avgassystem (tillval) som har en ljuvlig ton vid fullt gaspådrag och rejäla smällar vid växling både uppåt och nedåt.

Exteriören har fått sig en rejäl makeover och det går inte att missa att detta är toppmodellen. Rejäla 19-tums fälgar, 17 mm lägre sportchassi, väl tilltaga luftintag samt den exklusiva Lapiz Blå som Volkswagen endast erbjuder till deras R-modeller. Interiört möts man av sportstolar inklädda i läder, ett trevligt ljudsystem från Beats Audio samt Volkswagens väl beprövade och lättanvända infotainmentsystem. Körställningen är bekväm och man spenderar gärna flera timmar i bilen utan problem. Något som däremot inte är lika charmigt är den mäng hårdplast som finns i en bil för strax över 500.000 kr.

Alla R-bilar från Volkswagen är utrustade med ett ”race”-läge som bland annat innehåller Launch control. Launch control innebär att bilen skickas från 0 till 100 km/h på respektabla 4,8 sekunder och fortsätter hela vägen upp till 250 km/h om man vill. Styrningen är direkt och fyrhjulsdriften trycker på bra vid aktiv körning. Jämfört med Golf R så känns denna något mer instabil och den som inte föredrar en SUV kan hitta mer körkänsla i Golfen.

Komfortmässigt är det ingen katastrof som man kan förvänta sig är åkkomforten hård och man märker tydligt ojämnheter i vägarna. Testbilen var utrustad med dynamiskt chassi (DCC) vilket innebär att man kan ändra mellan de olika körlägena så att bilen ändrar karaktär på flera plan. Dels blir acceleration och styrning mjukare och mer förlåtande men med DCC blir även fjädring och chassi förändrat. Det innebär att bilen blir mer anpassningsbar och därmed betydligt mer användbar som en vardagsbil, tex är den på tok för studsig och obekväm i race-läget men förvandlas till en fullt fungerande bruksbil i comfort-läge.

Sammanfattningsvis är T Roc R en perfekt bil för den som fallit för trenden med små SUVar men ändå inte vill ha något tråkigt motorvagn alternativ. För den som vill krydda på det lite extra finns avgassystem från Akrapovic som tillval från fabrik, detta medför ett vassare och bra mycket roligare ljud som enligt mig är bland det viktigaste i utrustningslistan

Fakta om Volkswagen T Roc R

Pris: Kampanjpris från 444 900 kr (Testbil ungefär 593 000 kr)

Motor: 2-liter Bensin 300hk

Co2/km: 195

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-stegad automat

Mått: Längd 4234 mm, Bredd 1992 mm

Vikt: 1575 kg

Lastkapacitet: Ca 445 liter

Fartresurser: 0-100 km/h – 4.8 sekunder / toppfart 250 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  8,5 L / 100 km blandad körning