Såvida du inte legat under en sten de senaste två åren kan du omöjligt undgått Volvos förvandling från stenhård folkbil till en tillverkare som trivs som bäst på Bilmässan i Genéve. Man har helt enkelt bytt inriktning. Volvo har såklart fortfarande kvar sin status även bland bilarna lite lägre ner på prislistan.

Det var sommaren för ca 3 år sedan då jag och min familj var på släktens gemensamma landställe som jag för första gången beblandade mig med Volvos nya vision. Jag, min pappa och hans kusin satt på bryggan och pulade med båten då min pappa som för övrigt inte hjälpt till för fem öre tittar upp från sin tidning som för att fånga vår uppmärksamhet. Det är en artikel om Volvo han vill visa, det är tydligen någon ny konceptbil som visas upp, den ser ut som en konceptbil brukar göra. På enorma hjul vilar karossen ca 1 mm från marken, jag tänkte för mig själv att denna bil kommer de aldrig bygga, det finns inte en chans.

Pappa som sedan jag kan komma ihåg kört Audi, Volkswagen samt i sällsynta fall även BMW har aldrig haft Volvo i åtanke vid köp av ny bil. Artikeln fick min far att utbrista ”om Volvo bygger den här bilen ska jag fan ha den”. Bilen på bilderna var V90, Volvo byggde bilen men jag har inte sett skymten av någon V90 på pappas uppfart konstigt nog.

Jag tycker att V90 påminner mycket om Volvo P1800 kombi, ikonen och samlarbilen som i få exemplar finns kvar i helt originalskick. Det är de exteriöra linjerna som gör sig påminda, där slutar också likheterna. V90 är fylld med teknik som gör att bilen bredvid P1800 känns mer som ett rymdskepp än en släkting.

Med hopp om att få ta en titt på 90-serien satte vi fart mot Upplands motor där vi mycket riktigt fick prova alla tre, V90, S90 och XC90.

Inte helt oväntat var bilarna utrustade till tänderna med allt från högtalarna Bowers & Wilkins till de största motorerna. Utan att gå in för djupt på varje enskild bil måste jag verkligen poängtera hur inte minst interiören är genomgående i alla 90-modeller. Det är inte mycket som skiljer interiörerna åt i de olika modellerna, inte mig emot då allt andas exklusivitet som Volvo aldrig tidigare varit i närheten av. Samtidigt som Volvo nog alltid kommer vara lite av det svenska folkets bil, får man som förare många blickar av avund då man glider runt i dessa svenska stoltheter.

Utseendet är som bekant respektingivande och enormt stilrent, inte för modernt men inte heller bakåtsträvande. Bilarna som alla tre har de absolut bästa motorvalen (V90 D5, S90 D5 och Xc90 T8) är rappa och inte det minsta underpresterande. Något jag är kluven kring är huruvida laddhybrid är något som i vardagen blir något irriterande eller snarare något man avgudar.

Sammanfattningsvis har Volvo enligt mig gjort rätt i detta steg mot de riktigt stora konkurrenternas klass, att ta ett varumärke som står för kvalitét och göra något än mer exklusivt av är inget annat än ett genidrag.

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se