Det finns ”småbilar”, och så finns det ”små bilar”. Det som skiljer dessa åt är mer än bara en särskrivning, till just småbilar räknas trots namnet förvånansvärt stora bilar. Renault Clio, BMW 1-serie och Mercedes A-klass för att nämna några. Synonymt för dessa är att de inte är speciellt små när allt kommer kring. Volkswagen Up! är däremot otroligt liten, det är inte en bil för den med mindrevärdeskomplex och än mindre för den som vill hävda sig i grannskapet. Up! är en bil för den som inte har några som helst behov av att bevisa något genom materiella ting utan besitter tillräckligt med självförtroende för att ta emot diverse kommentarer från praktfulla BMW X5-förare på bensinmacken.

Vår testbil är en som fått förmånen att inneha den mest kraftfulla motor VW har att erbjuda i Up!. Detta innebär 90 hästkrafter som har uppgiften att framföra denna fjäderviktiga bil på 1002 Kilogram. Det är en 1-liter stor motor som tillsammans med en turbo och bilens nästintill obefintliga vikt gör att bilen blir otroligt rolig att köra, känslan av att framföra en go-cart finns där och det är absolut inga problem att få ett leende på läpparna då man kör den.

Förutom körglädjen är de ringa proportionerna till fördel då jag är bosatt i huvudstaden. Den rådande parkeringsbristen är något jag under den 11 dagar långa testperioden helt glömt bort, eller snarare njutit av. Glädjen har alltid varit lika påtaglig då jag letar parkering och kommer på att jag sitter i en pytteliten bil som får plats i vilken parkeringsficka jag än tar mig för.

Storleken på bilen gör såklart att det inte är en bil för hockeymorsans vardag, sanningen är att bagageutrymmet är minimalt och kanske inte helt optimalt för fler än två personers packning för en kortare resa, man kan dock fälla baksätena och förvandla bagageutrymmet till ett ypperligt ställe att lasta en hel del, ungefär som bagageutrymmet i en vanlig Audi A3.

Jag är imponerad av motorn som gör bilen rapp och extremt förlåtande i stadstrafik där man hänger med utan problem, att dra ifrån diverse konkurrenter är heller inga problem.

Under min testperiod drog bilen i snitt 0,55 l/mil vilket med mina mått är mer än godkänt, det var sannerligen en välbehövlig paus för min hårt belastade bränslebudget. Huruvida man kan få den att dra mindre är det ingen tvekan, det går jättebra.

På instrumentpanelen finns en hållare för telefonen på vilken man genom en nedladdningsbar applikation får information om bilens bränsleförbrukning, snitthastighet, temperatur, varvtal etc. I appen finns även nedladdningsbara kartor, GPSen kopplas alltså upp i högtalarna och du som förare/köpare sparar otaliga kronor på att inte behöva betala för ett navigationssystem, appen är nämligen helt gratis. Högtalarsystemet som är tillverkat av Beats by Dre gör att varje resa med bilen blir en fröjd. Infotainmentsystem är kort och gott väldigt bra och lätthanterligt.

Sammanfattningsvis är Up! en fantastiskt rolig bil som bevisar att man inte behöver en fet V8 och bakhjulsdrift för att få uppleva körglädje och rapphet. Det kanske mest imponerande är hur enkelt man manövrerar bilen genom trånga passager och speciellt parkerar den. Utvecklingsområden på denna bil är isolering för att minimera vägljudet som ofta stör konversationer i bilen, samt växellådan som inte är exakt utan känns lite som att röra runt en pinne i en målarfärgsburk. Jag kör sällan så små bilar men Up! är med sina många kvaliteter en bil som utan tvekan gett mig en mersmak som heter duga.

Pris: 134 900 kr (testbil ca 167 200 kr)

Motor: 1.0-liter rak 3-cylindrig bensinmotor, total effekt 90 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 5-växlad manuell

Mått: Längd: 3600 mm, Bredd: 1640 mm, Höjd: 1500 mm

Hjul: 235/45 16R

Lastkapacitet: Ca 251 liter, 959 liter med fällda säten

Fartresurser: 0-100 9.9 S / toppfart 185 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 4.7 l/ 100km

Årsskatt: 360 kr

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se