För länge sedan uppfann Volkswagen GTI. Nu; närmare bestämt 42 år senare hävdar man sig ha återuppfunnit samma sensation i nya Up! med samma beteckning. Up! GTI är en hyllning till den första Golf GTI och likheterna är slående. Siffrorna är nästan identiska och känslan är minst lika upphetsande som sin förfader lär ha varit.

Målgruppen för Up! GTI är minst sagt smal, det är unga personer som söker körglädje till en billig peng som ska köpa den. Den tillåter den körglade att ha väldigt roligt bakom ratten utan att bli ruinerad fullständigt, till skillnad från tex Golf GTI där man får en betydligt dyrare bensinnota.

Up! GTI har ett blygsamt ljud utifrån bilen, inuti bilen är det en helt annan historia. Man verkar ha skippat den sedvanliga isoleringen mellan motorrummet och kupén för att ljudet från den turbomatade 3-cylindriga motorn ska få föraren att tro sig ratta en ordentligt mycket snabbare bil än den faktiskt är. Jag älskar det, det gör att bilen känns mer levande och som förare får man en riktig självförtroende-boost. Allt handlar om känsla och hur föraren trivs i bilen.

Tack vare en tjänstevikt på ynka 1070 kilo samt ett sportchassi som sänker bilen med 15 millimeter är bilen väldigt körglad och man tar sig igenom kurvorna med enkelhet och utmärkt bra precision. Trots 115 hästkrafter och relativt smala däck är Up! GTI riktigt lekfull och man behöver inte riskera körkortet varje gång man leker lite Petter Solberg.

Interiören i Up! GTI gör en inte besviken, de ikonsikt mönstrade stolarna, panoramatak, beats-högtalare samt sedvanliga GTI-detaljer gör att man känner sig hemma. I framsätena är det bra med utrymme men konstigt nog fanns det inget mittarmstöd. Up! GTI är ingen långfärdsbil men ett mitt armstöd borde nästan vara obligatoriskt år 2018.  I baksätet ryms inga jättar och man sitter gärna inte där allt för länge. Bagageluckan är nästan icke existerade men det är heller inget man förväntar sig (eller för den delar saknar) i en pocket-rocket.

Bilen är inte särskilt uppseendeväckande, när jag kör runt i en rolig och relativt snabb bil vill jag att det ska synas även utifrån och att den ska dra till sig uppmärksamhet, men det är min personliga åsikt. Alla som köper en Up! GTI vill inte ha uppmärksamhet, många ser nog detta som ännu ett exempel i raden utav saker som talar för Up! GTI.

Sammanfattningsvis är Up! GTI en väldigt rolig bil som får en att dra på smilbanden utan att köra varken för fort eller tömma kontot på macken var och varannan dag. Jag gillar att den är så liten och nätt med en rallykänsla som är svår att få tag på för 169 000 kr. För den prislappen är det svårt eller tillochmed omöjligt att få en mer lekfull och körglad bil. Man kan pressa bilen till gränsen utan att det är alltför olagligt eller för den delen svårt. Up! GTI är en så kallad ”drivers car” som lämnar fullt fokus på föraren och utelämnar annat så som åskådare och uppseende totalt.

Fakta om Up! GTI

Pris: 169 900 kr (testbil ca 185 000 kr)

Motor: 1.0 liter 3-cylindrig bensinmotor, effekt 115 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: Längd 3600 mm, Bredd 1640 mm

Hjul: 195/40 R17

Lastkapacitet: Ca 251 liter

Fartresurser: 0-100 8.8 S / toppfart 196 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5,6 l/ 100 km blandad körning

Årsskatt: 1 590 kr första tre åren, därefter 338 kronor per år

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se