Volkswagen Tiguan

Volkswagens senaste generation av Tiguan är en bil som säljer extremt bra. Tiguanen har blivit en nästintill lika vanlig syn som Volvo V70. Vi på redaktionen blev nyfikna på vad det är som göra att bilen säljer i så stora kvantiteter, vi tog därför chansen att låna en bil för vår roadtrip till Åre.

De Tiuganer som majoriteten av de svenska folket köper är väldigt tråkigt utrustade, plastkanter, för små fälgar samt solidlack hör till vanligheterna. I detta utförande ser bilen väldigt tråkig ut, vår testbil bevisade dock motsatsen. Med en fin metalliclack, 20″ fälgar samt R-line blir bilen väldigt attraktiv och inte alls en Tiguan i mängden.

Interiört märker man snabbt att man sitter i en Volkswagen, med en touchskärm i mittkonsolen som fungerar utmärkt samt knappar som sitter logiskt utplacerade. Testbilen hade all den utrustning man kan tänka sig interiört men något som enligt mig personligen är ett måste är den digitala instrumentpanelen samt det stora högtalarsystemet från Dynaudio. Den digitala instrumentpanelen medför en stor flexibilitet gällande vad som ska visas på skärmen. Du kan tillexempel få upp navigationen mellan varv- och hastighetsmätaren samtidigt som snittförbrukningen och tankvolym visas inuti mätarna, allt detta med en snygg layout. Högtalarsystemet är ett tillval som (endast) kostar 6700 kr och medför ett förvånansvärt bra ljud för en relativt liten peng i sammanhanget.

Motormässigt så valde vi den största bensin motorn på 220 hk och 350 nm. Motorn är en riktig pärla, vid fullt gaspådrag kommer man väldigt snabbt upp i hastighet samtidigt som att motorn ger ifrån sig ett oväntat trevligt ljud. DSG lådan gör sitt jobb och växlingarna sker väldigt smidigt utan några problem. På motorväg ligger bilen stabilt och omkörningar går förvånansvärt lätt till. Det enda lilla problemet jag ser är att den drar lite för mycket bränsle. Vid lugn motorvägskörning utan massa omkörningar drog den ungefär 0.9 liter milen vilket är relativt mycket, om man sedan trampar fullt och gör några omkörningar är man snabbt uppe i över 1 liter per mil.

Tiguanen är en extremt enkel att köra, med en lätt styrning och en hög sittposition upplevs den aldrig som klumpig eller stor vid parkering samt stadskörning. Vid lite högre hastigheter tenderar bilen att bli lite osäker och slingrar sig gärna fram och tillbaka, inte ett motorvägslok som audi Q7 men detta är förmodligen inget en vanlig Svensson kommer uppleva som ett problem.

Sammanfattningsvis så är Tiguan en otroligt mångsidig bil med en rimlig prislapp. För samma peng som du kan få en välutrustad Tiguan kan du få en Volvo V90 D3 snålt utrustad, för mig är valet extremt enkelt. Under de 220 mil jag hann avverka med testbilen så växte den ständigt men det finns en sak jag skulle bytt, nämligen motorn. Personligen så skulle jag valt en stor dieselmotor som klarar 0-100 på samma tid som testbilen men med en mer rimlig förbrukning för en familjebil.

 

Fakta om Volkswagen Tiguan TSI 220:

Pris: 319 200 (testbil ca 394 200 kr)

Motor: 2.0-liters bensinmotor 220 hk, 370 Nm

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat

Mått: Längd: 4490 mm, Bredd: 1859 mm, Höjd: 1644 mm

Vikt: 1849 kg

Hjul: 235/45 R20

Lastkapacitet: Ca 615 liter (1665 liter med fällda säten)

Fartresurser: 0-100 6.5 sekunder / toppfart 220 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 7.8 l/ 100km (blandad körning)

Utsläpp: 188 g/km

Årsskatt: 1878 kr

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se