Den trogne läsaren vet att vi på redaktionen älskar ”hot hatches”, de ska vara så lekfulla och högljudda som möjligt samtidigt som de går bra att leva med varje dag. Vi har tidigare testat bland andra Honda Civic Type R, Hyundai I30N i sedan och halvkombi samt Golf R. Dessa är något större till måtten men något mindre körglada på grund av just storleken.

Vi ställer Polo GTI mot sin kanske största konkurrent, Ford Flesta ST. Jämförelsen mellan dessa bilar är faktiskt ganska solklar. Flesta ST är en fruktansvärt busig bil som är långt ifrån optimal att använda till något annat än att just busköra. Polo GTI, är också den riktigt rolig att köra. Den är livlig och pigg utan att vara för mycket. Till skillnad från föregående modell har nya Polo GTI blivit större, mer vettig och mer subtil. I och med detta är den tyska motparten långt mer mogen än Flesta ST. I just detta fall betyder det absolut ingenting dåligt. Något Volkswagen är experter på när det kommer till deras GTI-bilar är att göra dem väldigt diskreta, praktiska och användarvänliga utan att tappa så mycket som ett gram av den pulshöjande effekten som vi alla förväntar oss ur denna sorts bil.

Väghållningen i Polo GTI är fenomenal, den elektroniska diffbromsen gör sitt jobb exemplariskt. I en sådan liten bil blir det väldigt tydligt hur den intelligenta diffen bromsar det innersta drivhjulet i varje kurva och nästan vrider bilen runt sin egen axel, mycket underhållande och det går undan. Det enda som finns att anmärka på är den lite väl hårt satta fjädringen som gör dig påmind om dess existens mer ofta än vad som är önskvärt.

Polo GTI går förstås att få fullsmetad med diverse utrustning, detta driver upp priset till den nivån att iallafall jag frågar mig själv varför i hela fridens namn någon skulle vilja köpa denna istället för en lätt begagnad Golf GTI. Vår testbil går nämligen på strax under 300 000 kr. Jag menar inte att du får dåligt värde för pengarna i Polon, du får bara väldigt mycket för pengarna i en Golf GTI.

Som helhet är Polo GTI självklart precis lika praktisk som en vanlig Polo, med lite extra lull-lull blir det således en roligare bil att vistas i. Däremot har den minst sagt väl tilltagna ljudnivån inte ändrats till det bättre från den vanliga Polon, den har nämligen fått nya hårdare bussningar som skall ge en bättre väghållning. Detta är något som blir irriterande tillsammans med det artificiella motorljudet som surrar från högtalarna.

Sammanfattningsvis är Polo GTI en väldigt traditionell medlem i Volkswagens GTI-familj. Den är inte snabbast, mest högljudd eller mest extrem till utseendet. Men av alla bilar i klassen är den 99% av tiden mest trevlig att leva tillsammans med. Visst är det mycket pengar för en Polo, men lägg till att den faktiskt går väldigt bra att använda dagligen så blir det lite mer försvarbart. När det kommer till att en bil är nästintill fulländad sånär som på en för hög ljudnivå i kupén på grund av hårdare bussningar, då blir iallafall jag imponerad.

 

 

Fakta om Volkswagen Polo GTI:

Pris: från 244.900kr (testbil ca 300.000 kr)

Motor: 2,0 liter bensin – 200hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad DSG

Mått: L: 4067 mm, B: 1751 mm

Vikt: 1355 kg

Bagagevolym: 485 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6,7 sekunder / toppfart 238 km/h

Co2/km: 159g (WLTP)

Årsskatt (WLTP) : 6083kr