Volkswagen Passat SC GTS

Hybridversionen av denna bil, Passat GTE, är en nästintill fulländad familjebil. Det jag hade problem med gällande den bilen var motorn som är på endast 1,4 liter. Bensinmotorn är det enda man har när elen väl tagit slut och det är inte det mest önskvärda scenario man kan befinna sig i, varje acceleration är en kamp och motorn kämpar nästan livet ur sig. Detta medför en förbrukning som inte hör hemma i samma mening som ordet hybrid.

Då bör ju rimligtvis Passat GTS med sin 2-liters dieselmotor vara Guds gåva till mänskligheten. Svaret är ja, det är utan tvekan så gott som fulländad bil som med 240 hästkrafter och 500 nm går betydligt mycket bättre än GTE om det är så att man tänkt sig åka mer än 5 mil åt gången (så långt el-räckvidden sträcker sig).

Passaten är alltså utrustad med 4-motion som gör kraftöverföringen fantastisk och greppet krampaktigt på vilket underlag man än befinner sig. Det enda jag är smått missnöjd med under min knappa vecka tillsammans med Passat GTS är att det vägrade snöa. Jag ville bli imponerad av bilens förmåga att hantera snö men så blev det alltså inte, en annan gång kanske.

Bilen som är utrustad med panorama-tak och dieselvärmare bland otroligt mycket annat är underbar. Den går tyst trots vinterdäck på stora fälgar och har utrymmen större än Anders Timells kontaktlista. Passat Sportcombi GTS har trots 240 hästkrafter och en biturbo-laddad motor en imponerande bränsleförbrukning, jag har under min testvecka kört den på ca 0,70 l per mil.

Bilen står på en uppsättning fantastiskt snygga 19-tum Verona-fälgar som lyfter bilens redan attraktiva utseende ännu mer. Om man är ute efter maximal komfort är dock dessa hjul inte helt optimala då åk-komforten får sig en rejäl smäll på käften. Inget av detta har jag några problem med såklart då det jag söker är en attraktiv bil som klarar av dynamisk körning med ett leende på läpparna. Det finns precis som på Passat GTE olika körlägen, närmare bestämt finns det fem olika sådana. Många bilar som har olika körlägen har ingen nämnvärd skillnad mellan dessa, så är inte fallet i Passat GTS. Då man flyttar körlägesväljaren från Comfort till Sport är det som om en tysk mekaniker sprungit ikapp bilen och klippt alla fyra fjädrar, det går närmast att beskriva som en STCC-bil i jämförelse med sin tidigare skepnad i Comfort-läget. Komforten går inte helt oväntat att finna i Comfort-läget, bilen är annars hård i dämparna och åkkomforten är inte helt optimal. Därför hör bilen enligt mig hemma i Comfort-läget, det är trots allt en familjebil som inte ska vara lika stenhård i fjädringen som en Lamborghini Sesto Elemento.

Säten i Nappa Carbon är ett tillval som inte många väljer men definitivt något som jag prisar högt, oj vilken trevlig detalj.

Som tjänstebil är Passat GTS en ohotad vinnare bland Volkswagens modeller, det är en kvalitetskänsla som inte går att få tillsammans med samma prestanda och pris. Användarvänligheten går heller inte av för hackor, särskilt viktigt med tanke på att många tjänstebilsförare har bilen som sitt mobila kontor. Vikten i en bekväm bil som man inte får ryggvärk utav är såklart högt prioriterat hos tillverkaren, det ska inte vara en STCC-bil som gör att alla farthinder i villaområdet skapar en känsla av att köra ner genom en ravin.

För att sammanfatta en bil som är så mycket som Passat Sportcombi GTS behöver jag klargöra för vad det är för en bil vi pratar om, det är en familjebil, en klassisk kombi. Den är otroligt välbyggd och väl genomtänkt för dess ändamål. Den har ett enormt lastutrymme för allt vad som kan tänkas behövas men är samtidigt så pass lagom i storlek att man inte behöver vara nervös inför att framföra den i staden. Kanske är det den perfekta bilen för den typiska svensken, den är diskret, inte skrytsam men under huven vilar fler hästar än de flesta har på uppfarten. Det är en bil som helt enkelt är otroligt bra. Den har inte många utvecklingsområden och de få sådana som faktiskt existerar är så små att de knappast går att klaga på.

Pris: 398 700 (testbil ca 550 000 kr)

Motor: 2,0-liters diesel, 240 hk, 500 Nm, Drivhjul: Fyrhjulsdrift 4-Motion

Växellåda: 7-växlad automat DSG

Mått: Längd: 5052 mm, Bredd: 2212 mm, Höjd: 1740 mm

Hjul: 235/40 R19

Lastkapacitet: Ca 651 liter, 1835 liter med fällda säten

Fartresurser: 0-100 6.3 S / toppfart 240 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5,6 l/ 100km

Årsskatt: ca 2560 kr

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se