Volkswagen Passat GTE Sportcombi

Volkswagen har tagit ett tydligt steg upp på täppan där Volvo härskat. Volkswagen och Volvo har länge haft i stort sett samma målgrupp, folket. Jag skulle inte säga att Volvo på något sätt varit bättre eller på något vis de ledande på världsmarknaden, utan i Sverige har man valt Volvo för att det är svenskt och för att det traditionsenligt visat upp en svårslagen kvalitet.

Volkswagen är enorma, man skulle kunna säga att hela bilvärlden ligger tryggt under deras jättelika vingar. I takt med att miljötänk blir viktigare är det inte precis chockerande att Volkswagen även där (trots skandalen) står i framkant. Då Volvo valt att gå en väg kantad av lyx och flärd har Volkswagen oblygt klivit fram och tagit platsen som folkets bil. Det som är karaktäristiskt för Volkswagen är enligt mig användarvänligheten, man behöver aldrig leta efter knappar och reglage utan de sitter precis där man önskar och förväntar sig.

Volkswagen Passat GTE är testbilen och den är alltså en laddhybrid. Jag ska nu försöka förklara hur detta fungerar på ett sådär lagom nördigt sätt som inte får dig som läsare att somna.

Först och främst har bilen en bensinmotor på 1,4 liter som i symbios med elmotorn ger totalt 218 hästkrafter, som tar denna inte alltför lättviktiga hybrid från 0 till 100 på 7,7 sekunder. Det finns en hoper körlägen att välja och vraka emellan, fem stycken för att vara exakt. Precis som de flesta andra laddhybrider går GTE att köra på ren el, detta i upp till 50 km vid så kallade optimala förhållanden (ca 25 grader varmt och torrt). Under testet var det däremot allt annat än optimala förhållanden, både enligt mig som glömt jacka och bilen som tyckte det var lite för kallt.

Under testet som varade en dryg vecka bestämde vi att vi skulle testa hur bilen betedde sig på en ordentlig motorväg, landsväg och i stadstrafik. Något vi märkte direkt var hur bekymmerslöst och tyst bilen följer med i Stockholms stundtals helvetiska rusningstrafik, den aktiva farthållaren gör att jag som förare endast behöver styra.

På motorväg är Passaten inte helt oväntat ett lok som gör långkörning till en ren fröjd. Jag fifflar lite med miljöbelysningen inne i kupén för att få det helt perfekt. Detta är en enormt komfortabel bil som därmed kräver en viss mjukhet i fjädringen. Såvida du inte är en STCC-förare kan du omöjligt finna Passaten för svampig och sura över att den inte sitter som ett skruvstäd i kurvorna. Till skillnad från många andra tunga kombi-konkurrenter visar inte Passaten minsta tecken på att vilja välta i kurvor eller vid hård blåst på motorvägen.

Till och med då man ligger i högre hastigheter på motorväg är bilen så tyst att valfri boende på äldreboendet Kullen utan några som helst problem skulle kunna höra en knappnål landa på de enormt bekväma ”Ergo-Comfort”-stolarna. Det enda som skulle kunna göra bilen ännu lite mer säker är fyrhjulsdrift, detta är dock något som hittills är otänkbart i jakten på de extremt låga förbrukningssiffrorna.

Något som jag inte riktigt kan förstå mig på är hur detta hybrid-system ibland laddar batteriet i branta uppförsbackar där bilen egentligen skulle behöva all hjälp den kan få av båda sina motorer. Detta medför att den lilla 1.4-liters bensinmotorn får kämpa livet ur sig och dricker då mer än hela Stureplan en lördagskväll.

Sammanfattningsvis är detta enligt mig den absolut bästa plug-in hybriden i sin klass. Bagageutrymmet går till skillnad från många andra hybrider att packa in saker i, mycket saker till och med. Det ryktas om en uppföljare till Passat GTE som skulle ha en längre räckvidd på el, något som jag tror skulle vara nyckeln till fler köpares hjärtan. Många köpare kommer vara tjänstebilsförare som bilen kommer agera arbetsplats åt. Jag skulle själv föredra att sitta i ”ergo-comfort”-stolen istället för en kontorsstol. I nästintill alla aspekter är Volkswagen Passat GTE en fulländad bil som jag inte drar mig för att rekommendera de allra flesta som går i tankarna om en ny bil.

Fakta om Passat GTE Sportcombi

Pris: 427 900 kr (testbil ca 500 000 kr)

Motor: 1.4 liter rak 4-cylindrig bensinmotor samt elmotor, total effekt 218 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad Automat (DSG)

Mått: Längd 4767 mm, Bredd 1830 mm

Hjul: 235/45 17R

Lastkapacitet: Ca 650 liter

Fartresurser: 0-100 7.7 S / toppfart 225 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 1.7 l/ 100 km blandad körning

Årsskatt: 360 kr

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se