Volkswagen GTI Clubsport S auktioneras ut till förmån för BRIS

I takt med att julen nalkas är det viktigt att vara om möjligt ännu snällare än vad man redan är, är du en bilfantast och älskar Golf GTI är detta ett gyllene läge för just dig att hamna i god dager hos farbror tomten.

Det är nämligen som så att den nya Golf GTI Clubsport S kommer till Sverige, i fem exemplar. Volkswagen Sverige har fått den mindre angenäma uppgiften att göra alla förutom fyra GTI-älskare besvikna genom att inte låta dessa köpa bilen. Det handlar alltså om fem bilar, importören behåller en själv (som vi ber till gudarna om en möjlighet att få testa). De andra fyra bilarna kommer att auktioneras ut på Tradera i samarbete med motortidningen Auto Motor & Sport. Allt överskott, närmare bestämt allt utöver utropspriset 297 000 kronor (som är vad man får hosta upp för en vanlig GTI Clubsport i grundutförande) går oavkortat till BRIS. Så om du är en godhjärtad bilälskare har du chansen att maskera detta köp som en god gärning istället för vad det annars hade blivit, en julklapp till dig själv. Annars varför inte köpa en GTI Clubsport S i julklapp till någon du tycker om!

Bil 1, vit: 12­–14 december (måndag-onsdag)

Bil 2, svart: 14–18 december (onsdag-söndag)

Bil 3, röd: 18–21 december (söndag-onsdag)

Bil 4, vit: 21–25 december (onsdag-söndag)

Bilarna är alltså en vassare version av GTI Clubsport, vid sitt besök på Nürburgrings nordslinga passade man på att slå banrekord för framhjulsdrivna bilar. Närmare bestämt 7 minuter 49 sekunder och 19 hundradelar.

I bilen sitter en 2-liters turbomatad fyrcylindrig motor som andas ut genom ett nyutvecklat avgassystem, 65mm istället för 55mm. Detta ger ett fantastiskt muller och ordentliga smällar vid växlingar samtidigt som motståndet för avgaserna minskat drastiskt. Detta resulterar i inte mindre än 310 hästkrafter. För att få ner all denna kraft i backen har Volkswagen jobbat med allt från aerodynamik som skapar än mer down force, till differentialspärren för att få en otrolig stabilitet och exakthet. Den karaktäristiska understyrningen hos framhjulsdrivna bilar med en uppsjö hästkrafter är nästintill borta, GTI Clubsport S är en sann banbil som med sina två dörrar och två säten gjort sitt yttersta för att få ner vikten, 1285 kg är inte precis lastbilsvikt.

Man ska dock inte tro att det är någon avskalad racingbil som inte går att använda annat än vackra dagar på Mantorp, så är inte fallet. Bilen är utrustad med;

-En fantastisk sexväxlad manuell låda som gör upplevelsen att köra bilen lite mer ”Ken Block”

-Dynamic Chassis Control, ett av körprofilvalen har fått sin namn från banan där bilen dominerar.

-Större skivbromsar än på vanliga Clubsport och speciella bromsbelägg får stopp på denna raket innan du hinner blinka.

-Bixenonstrålkastare med dynamiskt kurvljus, tonade rutor bak.

Utöver detta finns navigation, Alcantara-stolar och ett stöldskyddslarm.

Volkswagen firar 40 år med Golf GTI med bravur genom att lansera Golf GTI Clubsport S som en hyllning till dess förfader, den första Golf GTI som premiärvisades i Frankfurt år 1975 och leverades till lyckliga köpare sommaren 1976. Den tillverkades först i endast 5000 exemplar men blev en sådan succé att den siffran steg till drygt 50 000 sålda bilar.

Har du inte problemet som tex X6-ägare dras med, en jobbigt tjock plånbok. Men ändå vill bidra med en gåva till BRIS arbete går detta självklart alldeles utmärkt; BRIS plusgiro 901504-1 eller Swish 90 150 41. Alla bidrag räknas i kampen mot ohälsa hos barn.

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se