Jag blev snudd på religiös då jag en tidig morgon for ut för att fotografera denna skönhet till bil på den enligt mig allra bästa platsen för denna aktivitet. Livet log mot mig då jag ensam stod där och väntade på att solen skulle gå upp på andra sidan sjön, då slog det mig att detta är första gången på månader jag faktiskt stått och väntat utan att bli uttråkad. Jag njöt av ögonblicket och resultatet (bilderna) ser ni i bildspelet ovan. Vägarna till denhär platsen är i min värld alldeles perfekta för att testa en bils vägegenskaper på. Den är kurviga, rak, har många kullar och ett vackert landskap som tillsammans gör att varje bil visar sig från sin bästa sida.

Äntligen var det dags att testa Volkswagens nya Arteon. Jag älskar hur den ser ut som en konceptbil samtidigt som den absolut inte känns som en sådan, den är genomarbetad och väl sammansatt. Arteon är ett inslag av premium i Volkswagens annars mycket folkliga modellprogram. Den går att få med R-design som gör den otroligt vacker att titta på. Vi har testat Arteon GTS, den dieselmotor med mest effekt som går att välja. Den är snabb och känns kraftig samtidigt som den är mer bränslesnål än en KIA Soul. Det är inte första gången VW försöker sig på premiummarknaden, Phateon var en premiumbil som visade att man faktiskt kan utmana sina landsmän.

Det första som slog mig när jag hörde om Arteon var att det var en ny CC, alltså en sportigare och mer lyxig Passat. Visserligen stämmer det in på CC men enligt mig inte på Arteon. Visst är interiören till stor del hämtad från Passat och den känns inte helt olik den populära familjekombin. Men detta är ingen glorifierad Passat och häller ingen pimpad Skoda Superb. Infotainmentsystemet är simpelt att navigera sig genom och alla system är lätta att förstå sig på. Det adaptiva chassit styrs via ett gäng olika lägen på den stora touch-styrda skärmen.

Dess yttre är vågat, designen är högklassig och den ser allt annat än tråkig ut. Den skapar en hög förväntan på hur bilen ska te sig på vägen och hur resten av bilen kommer att kännas. Bilens uppseende triggar dina känslor, inte ditt förnuft. När man sedan kliver in i denna till synes dynamiska och desingmässigt utmanande bil blir man lite uppgiven. Varför i hela fridens namn tog man inte med sig galningen som designat fronten till ritbordet när interiören skulle designas?

Köregenskaperna är bra och gör Arteon till ett lok på motorvägen som tack vare den 240 hästar starka dieselmotorn knappt drar någon soppa. Vi älskade samma motor i Passat SC och den klär Arteon precis lika bra. Dieselmullret som ljuder ur högtalarna ger en härlig känsla även om det inte känns speciellt genuint.

Sammanfattningsvis tror jag att Arteon hjälper VW att få upp sin image dit man verkar vilja ha den. Det är en fullträff i design och ett lagom mått av exklusivitet blandat med den enkelhet och användarvänlighet som är så karaktäristisk för just Volkswagen. Jag rekommenderar Arteon till den som vill ha en bil som både är snygg, prisvärd och riktigt rolig att åka omkring i. Jag är omåttligt förväntansfull gällande 280-hästars bensinmotorn som också erbjuds till denna bil, i mitt huvud är den helt magisk.

 

Fakta om Volkswagen Arteon GTS:

Pris: 354 900 (testbil ca 590 000 kr)

Motor: 2.0-liters turbomatad dieselmotor, 240 hk, 500nm

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat

Mått: Längd: 4862 mm, Bredd: 1871 mm, Höjd: 1422 mm

Vikt: 1849 kg

Hjul: 255/35 R20

Lastkapacitet: Ca 563 liter (1665 liter med fällda säten)

Fartresurser: 0-100 6,5 sekunder / toppfart 245 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 7.8 l/ 100km (blandad körning)

Utsläpp: 152 g/km


 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se