Så var det äntligen dags, Toyota har lanserat en helt ny generation av den folkälskade modellen Camry och efter 15 år borta från den Europeiska marknaden är förväntningarna skyhöga. Toyota Camry har varit en viktig modell för företaget med över 19 miljoner rullande bilar.

Toyota är kända för att göra bilar som aldrig går sönder vilket är positivt. Något som de också är kända för men som inte är lika positivt (för vissa) är designen. Tyvärr har många av Toyotas modeller en design som är lite ”för mycket” för den svenska marknaden, detta är dock inte applicerbart på nya Camry. Nya Camry är nämligen elegant, stilren och modern.

Bakom ratten trivs man bra. Reglagen sitter där man förväntar sig och fungerar lika bra som alltid. Infotainmentsystemet är okej men tyvärr är känslan i touchskärmen sådär och layouten en aning åldrad. Instrumentpanelen är analog vilket är funktionellt men vi går snart in i 2020 och då förväntar man sig nästan en digital lösning. Bilen är utrustad med en 2,5 liters bensinmotor samt en elmotor som tillsammans producerar 218 hästkrafter, inte fy skam! Att detta skulle vara ett säljargument har jag dock svårt att tro då den sterotypiska Toyota-föraren är ute efter komfort och ekonomi. Detta är en självladdande hybrid, jämfört med en laddhybrid har denna ingen möjlighet att ladda upp batteriet när bilen står parkerad för att sedan kunna köra några mil på enbart el. När man bromsar med nya Toyota Camry genereras ström in i batteriet som sedan göra att bilen kan gå på el under kortare sträckor. Detta medför en kraftigt sänkt bensinförbrukning och en otroligt komfortabel gång.

I kupén finns det gott om utrymme. Camry är en stor bil och Toyota har tagit väl hand om utrymmena. Camry kommer som standard med skinnstolar, dessa är både bekväma och användarvänliga när det kommer till stolsinställningar. Vår testbil var utrustad med ett premiumpaket som ger passagerarna lite extra kärlek. I mittarmstödet i baksätet finns en panel där man kan ändra sätenas inställning, ändra temperaturen samt byta radiokanal. Detta är såklart inget som är något man behöver men faktum är att det höjde premiumkänsla rejält. Väl investerade 25.000kr enligt oss.

Sammanfattningsvis är Nya Toyota Camry en av de vettigaste bilarna i sin klass. Camry är fruktansvärt väl sammansatt och minst lika komfortabel. Denna bil är i en helt annan prisklass än sina tyska konkurrenter men känns snudd på lika lyxig. Inte nog med att den är billigare i inköp, den är även väsentligt mycket billigare i drift. Tack vare 98 gram co2 per km landar fordonsskatten på endast 360 kronor per år. Om vi istället kollar på en Audi A6 Sedan har den en fordonsskatt på lite över 8000 kr per år.

Fakta om Toyota Camry:

Pris: från 339 900 kr (testbil ca 390 000 kr)

Motor: 2,5 liters bensin + elmotor

Co2/km: 98g (NEDC-corr)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: CVT-Automat

Mått: längd 4880 mm, bredd 1840 mm

Vikt: 1575 kg

Bagagevolym: 400 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8,3 sekunder / toppfart 180 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 360 kr