Så var det äntligen dags att sätta Volkswagens största och lyxigaste bil i den svenska flottan på prov, flaggskeppet Touareg. Vi har tidigare testat både Audi Q7 och Porsche Cayenne, dessa bilar delar samma bottenplatta som Touareg. Frågan vi ställer oss är självklart om det går att motivera de dyrare syskonen eller om Touareg är det bästa alternativet?

Vi packade bilen full och begav oss norrut, det finns inget bättre sätt att testa en bil genom än en roadtrip.

Motorn i testbilen är en 3-liters diesel som levererar 286 hästkrafter och hela 600 nm i vridmoment. Den har föga förvånande ett bottendrag som heter duga vilket gör att den aldrig känns slö oavsett var i varvregistret man befinner sig. Den åttaväxlade automatlådan går mjukt men har en viss fördröjning vid start vilket gör att den som inte är van vid det blir irriterad ganska så kvickt. Bilen känns betydligt mer inriktad på komfort än prestanda, jämfört med Porsche Cayenne känns den långt mer avslappnad. Bilen kommer med fyrhjulsdrift som standard, testbilen är även utrustad med fyrhjulsstyrning. Detta innebär att bakhjulen svänger i motsatt riktning mot framhjulen. Detta göra att denna bjässe på hela två ton kan vända på en femkrona.

Den väl tilltagna motorstorleken må vara extremt bekväm men har sina nackdelar i dagens miljöhets. Den stora nackdelen är fordonsskatten, med fler gram koldioxid utsläppta per kilometer än Kaknästornet är meter högt landar den årliga skatten på en bit över 14 000 kr per år under de första tre åren. Fördelen är såklart fartresurserna men även den tillåtna dragvikten. Touareg får dra hela 3,5 ton vilket gör denna till en perfekt dragbil.

Som alla andra premiumbilar i denna klass kommer Touareg med ett gäng olika körinställningar. Köregenskaperna anpassas och så gör även chassit. Beroende på vilket läge du väljer höjer och sänker bilen sig. I offroad-läget ser det ut som att bilen står på styltor och i dynamic-läget ligger den som en överkörd padda på vägen. Mycket bra i en bil som denna, du behöver tex endast trycka på en knapp för att sänka bilen under släpvagnens kulkoppling för att sedan höja upp bilen igen och på så sätt koppla på vagnen utan att behöva trötta ut sig det minsta.

Touareg är ett motorvägslok utan dess like. Färden går som på moln tack vare adaptiv luftfjädring. Baksätesraden är snudd på lika bekväm som framsätet vilket är en ovanlig syn. Framstolarna har mängder av olika inställningar och även massage. Kupén är väl isolerad och väldigt luftig. Vanligtvis brukar det bli slagsmål om att sitta fram vid längre bilturer, här blir det nästan tvärtom.

Bilen är utrustad med en 15 tum stor touchskärm. Systemet är helt nytt men trots detta är det enkelt att navigera sig runt och man hittar enkelt det man letar efter. Man kan såklart sätta sin egen layout och välja vart saker ska ligga. Detta är bättre än båda syskonen Q7 och Cayenne. Denna kompletteras med en 12 tum stor skärm framför ratten. Även där man man ändra layout till vad som önskas. Vår testbil var utrustad över öronen och hade bland annat Head up display samt night vison. För den oerfarna så innebär night vison att bilen är utrustad med en IR kamera som används i mörker för att upptäck människor och djur. Föraren ser sedan bilden i displayen framför föraren. Båda dessa höll högsta nivå och är verkligen bra ur ett säkerhetsperspektiv.

Sammanfattningsvis så överträffade bilen våra förväntningar på alla plan. Den är extremt kompetent och lätt att älska. Trots sin vikt och storlek är den lättmanövrerad och man upplever inte bilen som överdrivet stor när man sitter bakom ratten.  Att motivera en Q7 eller en Cayenne med en liknande motor är i mina ögon helt om omöjligt så länge man inte har ett extremt bekräftelsebehov. Touaregen är makalöst bra speciellt med tanke på sin mycket rimliga prislapp. Men tanke på hur bra denna var väntar vi med spänning på Touareg med V8 diesel som förmodligen är något extraordinärt…

 

Fakta om Volkswagen Touareg :

Pris: från 599.990 kr (testbil ca 840 000 kr)

Motor: 3.0 liters diesel V6 Turbo

Co2/km: 173g (NEDC-corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad Automat

Mått: längd 4878 mm, bredd 1984 mm

Vikt: 2070 kg

Bagagevolym: 810 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6,1 sekunder / toppfart 235 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 10.290 kr