Volkswagen T-Roc är märkets nya tilltänkte storsäljare, den har ett kaxigt och lite busigt yttre som lockar mig att vilja ta reda på vad som döljer sig där under.

T-Roc marknadsförs med stort fokus på bilens (enligt VW själva) mycket uttrycksfylla design och det faktum att den går att kombinera i väldigt många olika färger.

Alla de viktigaste säkerhetsfunktionerna är som en del i Volkswagens koncern-globala säkerhetstänk, standard. Den aktiva farthållaren fungerar bra och är med sin simpla manövrering via knappar på ratten en av de allra enklaste att ställa in. Vår testbil var utrustad med en 11,7 tums stor förardisplay där man ser all nödvändig information, skärmen känns exklusiv och ger mer premiumkänsla jämfört med de vanliga analoga mätarna.  Något jag personligen ser som ett stort plus är att man kan konfigurera skärmen och välja vad som ska visas, mycket uppskattat. I mitten av instrumentbrädan sitter en 8 tums skärm som även den är stilren och enkel att använda. Alla knappar och reglage sitter med ett behagligt avstånd som är lätt att nå. Något jag älskar  med T-Roc jämfört med tex  VW Golf är att man kan höja volymen med en traditionell ratt och inte via touch-skärmen. Det är inte alltid framtiden för med sig bra saker, problemet med att höja volymen via touch-skärmen är att man blir distraherad och uppmärksamhet tas från körningen, detta är mer störande än vad man kan tänka sig.

Bilen drivs med antingen framhjulen eller alla fyra, körupplevelsen beror självklart på vilken drivlina man väljer. Den vi testat har 190 pigga bensinhästar och går som ett spjut. För den som ogillar dieselknack eller surret från en klen bensinmotor gör sig själv en stor tjänst genom att utrusta sin T-Roc med just denna motor. Den svarar snabbt på gasen och man känner aldrig att man saknar kraft. Komforten är bra (i enlighet med förväntningarna) men i vissa fall lite väl hård. Volkswagen T-roc är byggd på samma platta som Volkswagen Golf men har högre markfrigång, för att bilen inte ska svaja runt har de satt i hårdare stötdämpare. De hårda stötdämparna gör bilen trevlig i dynamisk körning men vid minsta lilla ojämn väg blir resan stökig och upplevs något stötig.

Framstolarna fungerar utmärkt för de som inte är längre än 185cm, vid längre körningar ger de inte tillräckligt med stöd, sittdynan är lite för kort. I baksätet sitter två vuxna bekvämt även vid längre resor. Sittpositionen är relativt djup vilket gör att små barn kan få det svårt att se bra ut genom rutorna.

Sammanfattningsvis är T-roc en supertrevlig bil. Exteriören är kaxig och tilltalande. Interiören är lättnavigerad och modern men tyvärr har de använt lite för mycket hårdplast för min smak, detta gör förarmiljön lite mer karg än vad som önskas. T-Roc är för dig som vill ha en liten bil men gillar att sitta högt, ha goda utrymmen för föraren och passagerarna samt bra köregenskaper. Bilen kommer med mycket utrustning i grundutförandet vilket gör att priset går att hålla kvar på en rimlig nivå men samtidigt inte kompromissa på utrustning.  Med högsta betyg i Euro NCAP är T-Roc ett (av många) bra val för den lilla familjen.

Fakta om Volkswagen T-roc

Pris: Från 268.900 (Testbil ungefär 355.000)

Motor: 190 hk bensin, 320 newtonmeter

Co2/km: 155 

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: Automat

Mått: Längd 42430 mm, Bredd 1819 mm

Vikt: 1606 kg

Hjul: 235/45-18

Lastkapacitet: Ca 495 liter

Fartresurser: 0-100 7.2 S / toppfart 216 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  6.7 kg/ 100 km blandad körning