Nya RAV4 är äntligen här och vi har extremt höga förväntningar på denna potentiella tjänstebil.

Toyota har länge haft en av de mest populära hybrid-suvarna på marknaden och nu är den fullständigt uppdaterad. Designen är ett helt nytt koncept från Toyota som verkligen har gått hem hos oss européer, den kaxigt maffiga grillen och breda bakdel ger nya RAV4 pondus som inte är jämförbar med tidigare modell.

RAV4 är en riktigt trevlig bil att glida runt i. Drivlinan med sin CVT-låda i spetsen levererar en extremt bekväm framfart men även snabb gasrespons när så önskas. I det långa landet lagom är visserligen CVT-lådan avskydd av många men Toyota har lyckats så pass väl med att isolera nya RAV4 att den inte stör någon med sitt karaktäristiska surrande, så inga skada skedd. Övrig komfort är bra trots de enligt mig inte helt optimala framstolarna som skulle kunna vara något mer bekväma, ingen katastrof då det är en av ytterst få områden där RAV4 har förbättringspotiential. Förarpositionen är hög vilket medför att bilen trots sin storlek känns lätt att manövrera och man får en bra överblick. Även i de trängsta passager känns det tryggt att klämma sig förbi.

Infotainmentsystemet är simpelt och väldigt användarvänligt. Toyota kombinerar touchskärm med fysiska knappar som gör att man släpper så lite fokus som möjligt från trafiken. Det märks att kundgruppen är tänkt att vara mer åt det praktiska hållet, det är extremt enkelt att komma överens med systemen och alla knappar är logiskt utplacerade. Inne i bilen det är stilrent och bjuder inte på några överraskningar vilket uppskattas. Rymligheten i baksäte och bagageutrymme går heller inte av för hackor och är mycket konkurrenskraftigt jämfört med sina motståndare som tex XC60 och Outlander.

Självklart har RAV4 en hel del säkerhets- och förarassistans-paket som även de är utformade på ett sätt som går att förstå sig på. Det enda jag kan anmärka på är att filhållningsassistenten ger ifrån sig ett pipande ljud som jag personligen hade klarat mig utan och helst hade bytt ut mot vibrationer i ratten med ljudvarning som det sista steget för att undvika olycka.

Sammanfattningvis måste jag säga att nya Toyota RAV4 har en riktigt bra lägstanivå och en ännu vassare högstanivå. Även de mindre och ytterst få detaljer som jag anser kan förbättras är petitesser som egentligen inte är någon katastrof. Sedan är designen något utöver det vanliga, inte alls lika tam och timid som Toyota varit de senaste åren. Visst, den är inte lika exklusiv inuti som konkurrenterna Volvo XC60 och Lexus NX  – det är inte en premiumbil men absolut i det högre lagret av medelklassbilar. Den enda bilen som kan hota RAV4 elhybrid på sin hemmaplan är kommande RAV4 laddhybrid.

 

Fakta om Toyota Rav4:

Pris: från 299.900 kr (testbil ca 390.000 kr)

Motor: 2,5 liter bensin med elhybrid

Co2/km: 131 g (NEDC-corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: CVT Automat

Mått: längd 4600 mm, bredd 1855 mm

Vikt: 1725kg

Bagagevolym: 500 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8.1 sekunder / toppfart 180 km/h

Årsskatt: 934 kr