Toyota har alltid varit i framkant gällande det mesta, inte minst miljövänliga alternativ när det kommer till att framföra fordon. Till exempel har Toyota Hybrid Drive funnits sedan 1997 då de flesta tillverkarna fortfarande tillverkade bilar med drivmedlet kol (nästan). Bränsleceller är heller inget nytt, de har producerat elen till rymdkapslar på 60-talet och Toyota har producerat fram vätgasbilen Mirai i över 20 år nu.

Toyota Mirai är en praktisk och mycket bekväm bil, ljudnivån är bland det tystaste jag varit med om i en bil, även i högre hastigheter går Mirai tyst som en mus över asfalten Detta tack vare det ultimata underredet som tack vare avsaknaden av ett avgassystem äntligen kan bli helt platt. Allt detta överspelas givetvis av hur den drivs, som trots bilens i övrigt mycket imponerande egenskaper är det som fångar rampljuset.

Självklart är det inte bara guld och gröna skogar när det kommer till en bil som Mirai som nästan är helt banbrytande med denna nya teknologi. Infrastrukturen verkar inte vilja följa med alls. Bor man i Stockholmsområdet finns det bara ett alternativ för tankning, det ligger vid Arlanda. Pumpen man tankar från är enligt uppgift inte världens mest pålitliga apparat heller. Men detta är såklart ett uppdrag för framtiden, när infrastrukturen kommer ikapp Mirai kommer det fungera precis lika bra som förbränningsmotoriserade bilar gör idag.

Köpa en Mirai? Glöm det

I Sverige går Mirai inte att köpa för pengar, speciellt inte om du är en privatperson. Däremot kan du få leasa en, för 10 000 kr i månaden i tre år. Detta medför dock att du inte får någon större glädje av supermiljöbilspremien, fem års skattebefrielse är såklart trevligt. I vissa andra länder går Mirai att köpa, den kostar ca 60 000 euro plus moms, vilket i svenska kronor motsvarar ca 800 000 kr+. Sverige belönar i pionjärer inom området bilar så mycket som man kanske vill få det att låta. I delstaten Kalifornien i USA får köparen av en vätgasbil 5 års fri konsumtion av vätgas till sin bil. Däremot finns det inget bättre sätt att som företag eller kommun säga att man värnar om miljön, elbilar är såklart bra men innan de rullat ut på vägarna har de släppt ut mängder CO2 genom sin tillverkning.

Det undgår ingen vilken otroligt speciell och uppseendeväckande bil det verkligen är. Mirai ser ut precis som ett rymdskepp och ljudet är ett susande och mycket stillsamt sådant. Under den vecka jag testat bilen kan jag inte på mina 20 fingrar + tår räkna hur många som antingen vridit nacken ett helt varv efter mig när jag ljudlöst glidit förbi eller till och med frågat mig vilken bil det är jag kör runt och hur i hela fridens namn den fungerar. Trots att jag otaliga gånger fått förklara denna teknologi fungerar är det med viss oro jag nu ska förklara detta i text för dig som läser detta…

Fuel Cell

Visst kan Mirai ses som en elbil, den låter som en elbil och drivs av el. Fuel Cell teknologin kommer in i bilden då denna el skall lagras. Energin lagras i en trycktank snarare än i batterier som i en konventionell elbil. Vätgasen omvandlas till elektricitet samt vattenånga genom en kemisk reaktion med luftens syre med hjälp av ett gäng bränsleceller. Tanken i Mirai rymmer 5 kg vätgas, detta är tillräckligt för att ta bilen i runda slängar 50 mil. Dessa 50 mil resulterar i absolut inga utsläpp alls annat än vatten. Huruvida vätgas-teknoligin är miljönyttig eller inte avgörs av hur själva vätgasen har producerats. Produceras den genom elektrolys från vatten med el från förnybara energikällor, ja då blir det inga utsläpp alls.

Mirai har fått låna batteri från Camry Hybrid. Bilen kan drivas på el från antingen bränslecellen, från batteriet eller en kombination utav de båda.

Till vänster om ratten finns en knapp med benämningen ”H2o”, en tryck på denna knapp innebär att bilen släpper ut vattnet (som är bilens enda utsläpp) som annars irai släpper bara ut vatten.

Sammanfattningsvis är Toyota Mirai en otroligt bra bil i sig som liknar en förvuxen Prius. Som en inte så liten bonus får man Fuel Cell teknologi som fungerar väldigt bra. Jag är imponerad över hur exklusiv och hur känslan inuti bilen skriker Lexus mycket högre än den skriker Prius. Mirai är en stor bil som inte nödvändigtvis känns så stor, den är trots allt lika lång som Lexus RX450h. Idag är Mirai för de extremt entusiastiska miljövännerna eller de maniska Toyota-fantasterna. I framtiden råder det ingen tvivel om att Fuel Cell kommer att köras av många, om inte alla.

Fakta om Toyota Mirai

Pris: Motsvarande 800 000 kr (går endast att leasa i Sverige, 10 000kr / månad)

Motor: elmotor 154 hk / 335 nm 

Co2/km: 0

Drivhjul: Framhjul

Växellåda: Steglös

Mått: Längd 4890 mm, Bredd 1820 mm

Vikt: 1850 kg

Hjul: 235/45-18

Lastkapacitet: Ca 361 liter

Fartresurser: 0-100 9.6 S / toppfart 176 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  1.88 kg/ 100 km blandad körning

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se