Vår andra bil från Toyota och vår första Pickup heter Hilux. Bilen som enligt bla Top Gears minst sagt hårda tester anses vara den allra mest tåliga bilen tillsammans med Landcruiser.

Det är en bil som tack vare flaket lastar mycket (mer än de flesta) och tack vare att det är just en Hilux; aldrig någonsin går sönder eller har några som helst problem. Förutom tendsen den har att i tid och otid välta, men det kommer jag gå djupare in på lite senare.

Att Hiluxen har haft tendenser att välta vid inprincip varje älg-test är ingen hemlighet. Avsaknaden av ett balanserat chassi vid snabba sidorörelser har gjort att denna stora pjäs välter alldeles för enkelt. Toyota har fått hård kritik för detta då det är en allvarlig säkehetsrisk, man ska ha i åtanke att detta i många fall är en arbetsplats för många. Merparten av alla som kör bilen har Hilux som ett redskap i arbetet. Tack och lov har de nu fixat detta minst sagt allvarliga problem och de som nu köper en ny Hilux kommer att åka säkert även vid hårda och snabba sidorörelser.

Är det något man ska klaga på när det kommer till Hilux Ultimate är det den underdimensionerade motorn på endast 150 hästkrafter. Den har tillräckligt med vrid och kraften duger gott till att Hilux ska kännas riktigt krallig, däremot räcker hästkrafterna inte till när det kommer till att göra Hilux tillräckligt pigg. Vidare till Hiluxens tekniska funktioner (eller snarare avsaknad av dessa), jämfört med till exempel Nissan Navara är Hiluxen en bit efter när det kommer till funktioner som gör bilen modern. Visst är det en Pick-up men lite mer lull-lull är att önska.

Toyota har lyckats bra med att på bilens insida maskera att det är just en pickup man åker i, känslan är mycket lik den i en vanlig personbil. När man sätter sig i Hiluxen finner man den kvaliteten man förväntar sig av ett arbetsredskap. De flesta materialen är av hårplast vilket skapar en något tråkig känsla. Instrumentpanelen är funktionell men ack så tråkig, den känns en aning utdaterad för att sitta i en ny bil. Vår testbil var dock utrustad med sköna lädersäten som höjde helhetsintrycket rejält. Trots att baksätet har begränsat utrymme för ben är det bekvämt och ljusår från den stenhårda bänk som suttit i många pickisar genom åren.

Komforten är briljant när man åker på dåliga skogsvägar, men när flaket är olastat märks det att bakänden är väldigt lätt och densamma vill mest studsa runt. Detta blir aningen irriterande i längden.

Förare i stora bilar har ofta en tendens att ta för sig lite väl mycket i trafiken, vilket vi länge har ifrågasatt. Varför gör ni detta? Efter en vecka med en pick-up har vi kommit fram till varför. Till att börja med sitter man ALLTID högre än alla andra personbilar vilket gör att man bokstavligt talat ser ned på sina medtrafikanter. Detta tillsammans med att man kör en bil som är 5,3 meter lång är inget bra recept för ödmjukhet. Man känner sig lätt som kungen på vägen och en grundinställning som säger ”störst först” infinner sig långt in i benmärgen.

Man köper inte den här typen av bil för att den har en snygg design eller för att den är snygg. I 99 av 100 fall köper man den för att man har ett särskilt behov. Det går inte att motivera ett köp på en pick-up om man inte är ute efter utrymme, utrymme samt mer utrymme. Den potentiella köparen kommer inte att stirra sig blind på hur bra interören är eller hur bilen ter sig på vägarna, vi tror att priset är en av de få avgörande faktorerna i denna klass.

Sammanfattningsvis är Hilux ett utmärkt arbetsredskap men har en bit kvar på interiören innan den kan klassas som ett självklart val. Konkurrenterna blir mer och mer moderna och laddade med teknik, om inte Toyota vill halka efter måste Hilux få mer teknik och finesser. Motorn jobbar på bra men känns stundtals lite för klen, avsaknaden av en diesel-V6 är stor. Sist men inte minst kommer Hilux alltid att ha ett stort försprång när det kommer till rykte. ”Den oförstörbara bilen Toyota Hilux”. Det är inte för inte som Toyota av många kallas, världens mest pålitliga bil.

Fakta om Toyota Hilux Ultimate:

Pris: från 261.900 kr  (testbil ungefär 349.900 kr )

Motor: Diesel 150 hk / 335 nm 

Co2/km: 224g

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: Automat

Mått: Längd 5330 mm, Bredd 1855 mm

Vikt: 2245 kg

Hjul: 265/60  R18

Maxlast: 1060 kg

Fartresurser: toppfart 176 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  8.5 L/ 100 km blandad körning