• Vi har redan testat nya Corolla på Mallorca, nu ska vi låta Corollan ta sig an det karga och gråa ting som vi kallar svensk vår.

Vid första anblick blev jag rejält imponerade. Toyota har lyckats att förvandla den alldagliga och vissa gånger relativt tråkiga föregångaren till en riktigt snygg bil som fångar blickar. Toyota har länge fått kritik att bilarna är tråkiga att köra samt att designen inte alltid är tilltalande, något som inte känns igen hos den nya Corollan.

Toyota har valt att lansera bilen med tre stycken olika motorer, två stycken hybridlinor samt en renodlad bensinvariant. Den redan bekanta 1,8 liters motorn har uppdaterats med ett starkare och större batteri för en skönare åktur. Toyota tror att denna motorn kommer att sälja allra bäst. För att locka mer unga köpare har Toyota gjort diverse undersökningar för att se vad de saknar, resultatet blev inte helt förvånat – Starkare motorer. Toyota har lyssnat på folket och skapat en 2.o liters bensinmotor med självladdande hybrid som producerar 180 hästkrafter och är hela tre sekunder snabbare än den näst största motorn. Den tredje och sista motorn är en 1.2 liters ren bensinmotorn och är den enda motorn som går att få med manuell låda. Toyota tror inte att denna kommer bli en storsäljare men har valt att lansera den eftersom att den har en högre dragvikt samt att det är den enda manuella alternativet.

Gamla Auris var ingen höjdare att köra då den saknade allt som har med körglädje att göra. Toyota har tagit emot feedbacken och jobbat på att få fram just körglädje Det märks snabbt att man har tightat till chassit och gjort styrningen mer precis och levande. Föraren har full kontroll på åt vilket håll hjulen pekar och bilen följer vägarna fint.

Nya Toyota Corollas brillians innebär att vi kommer bli tvungna att bevittna lapplisor åka runt i betydligt finare och mer komfortabla bilar än dagens modell Auris som snurrar runt på våra gator.

Sammanfattningsvis är nya Corollan en självskriven vinnare som kommer att sälja som smör, designen är tilltalande utan att vara för stickande i ögonen på de som inte vill ha en bil som sticker ut alldeles för mycket. Det kan vara det eller att japanernas sätt att designa bilar har blivit en mer van syn på våra vägar. Designen är mogen och alldeles perfekt balanserad när det kommer till stilfullt – kontra – futuristisk-dilemmat. Det nya uppdaterade hybridsystemet med nickelmetallhybridbatteri medför att elmotorn på egen hand kan driva bilen framåt i hastigheter upp till 115 km/h. Nya Corolla är väldigt mycket bil för slantarna som slår det mesta när den medvetne bilinförskaffaren gör sin jämförelse mellan konkurrenter i segmentet.

 

Fakta om Toyota Corolla Sportstourer 2.0:

Pris: från 246.000 kr (testbil ca 320 000 kr)

Motor: 2,0 liters bensin / EL

Co2/km: 120 g (WLTP)

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: CVT-Automat

Mått: längd 4650 mm, bredd 1790 mm

Vikt: 1370kg

Bagagevolym: 585 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8.1 sekunder / toppfart 200 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 360 kr