Suzuki Vitara kan mycket väl vara den mest prisvärda fyrhjulsdrivna SUVen på marknaden just nu, men kan den verkligen slå Dacia Duster på fingrarna när det kommer till valuta för pengarna? Det har vi tagit reda på…

På frågan om Vitara är värd de extra ca 100 000 kronorna extra från en okej utrustad Dacia Duster måste jag be om tid för förklaring. Dessa två bilar kan vid första anblick verka ganska lika. Men det är inte riktigt fallet. Vitara är för det första större än en Duster, men ungefär där får jag svårt att kunna motivera ett köp av en Vitara för den som letar efter en så billig bil som möjligt. MEN alla letar inte efter en så billig bil som möjligt. Suzuki Vitara är av japansk härkomst och är därmed en av de mest pålitliga bilarna på marknaden. Här snackar vi kvalitet och en bil som inte är redo för skroten efter 5 år på nordiska vägar.

För att tala klarspråk tycker jag att Vitara känns som en robust bil som förmedlar en känsla av gedigen trygghet för alla dess passagerare. Även då det vita helvetet har trillat ned från himlen klarar sig Vitara helt utan svårigheter ta sig fram både i branta backar och på djupt insnöade skogsvägar i ett iskallt Norrland.

Den som letar efter en bil som har allt (inkl kvalitet) förutom en astronomiskt hög prislapp, är Suzuki Vitara optimal. Den som provkör den kommer att uppleva mer trygghet i denna bil än i någon annan i prisklassen. 1,4 liters motorn är densamma som sitter i Swift Sport, dock i denna tappning inte lika upphetsande. Däremot är den mycket välpassande för Vitaran som skjuter på relativt bra då motorn får släppa loss samtliga 140 hästkrafter. Bränsleförbrukningen är något hög, under testveckan snittade vi 0,8 liter per mil..

Interiört har Suzuki bjudit till lite jämfört med tidigare Vitara, materialvalen är mer frikostiga och känslan blir därmed mer premium och mer robust. Avsaknaden av traditionsenlig hårdplast är inget som jag är speciellt ledsen för, den skapar en känsla av att bilen har gått upp sig en hel del.

Suzuki har trappat upp säkerheten ordentligt, den har nu adaptiv farthållare med stop & go i kombination med den väldigt dugliga automatlådan, dödavinkelvarnare, fotgängarigenkänning, körfältsassistans, trötthetsvarnare och varning för korsande trafik vid backning. Den har med andra ord allt för att kunna uppfylla kraven för att kamma hem fem stjärnor hos Euro NCAP precis som förra modellen gjorde. Detta kommer utan tvekan att uppskattas av Vitara-kunderna.

Sammanfattningsvis är Vitara det uppenbara valet för dig som önskar lite mer i din bil än en plåtburk som är redo för skroten innan du hunnit vänja dig med touch-skärmen. Lyftet från tidigare modellen är ytterst märkbart men inte revolutionerande på något sätt. Receptet för att få fortsatt intresse från Vitara-förarna är utan tvekan rätt, mer raffinerat inre med säkerhetssystem och en robust körkänsla som kan få den allra ängsligaste av åldringar att våga sig upp för isiga backar i vinter. Suzuki Vitara är en japansk kvalitetsbil som är byggd med en extrem yrkesstolthet, det får du inte i en Dacia Duster.

 

Fakta om Suzuki Vitara:

Pris: från 249.900

Motor: 1,4 liters Bensin, 140hk

Co2/km: 143g (NEDC Corr)

Drivhjul: fyrhjulsdrift

Växellåda: 6 växlad automat

Mått: längd 4170 mm, bredd 1775 mm

Vikt: 1328 kg

Bagagevolym: 375 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 10,2sekunder / toppfart 200 km/h

Årsskatt (WLTP) : 4 371 kronor per år de tre första åren, därefter 1 064 kronor per år