Vi lever i en värld där allt digitalisers, moderniseras och utvecklas för att vara så smart och användarvänligt som möjligt. Självkörande bilar, stora touchskärmar och inte minst elektrifieringen av drivlinor. I princip alla bilar har fått sig en stor utveckling under de senaste åren men en bil som har stannat av i tiden är Suzuki Jimmy. Den nya Jimny har faktiskt fått en äldre uppsyn än den tidigare versionen. Just detta är den stora anledningen till att Jimny är en otroligt populär bil och leveranstiden är närmare 2,5 år. Marknaden har länge avsaknat en prisvärd retro-SUV men nu är den här med besked.

Vid första anblick så ser nya Jimmy ut som en stereotypisk leksaksbil. En fyrkantig kartongliknande skapelse med ett hjul på bakdörren, för det otränade ögat är det svårt att säga om bilen är från 1990 eller 2020. Det är således just det som är charmen med denna bilen, en bruksbil utöver det vanliga. Det finns inte många bilar som har samma kapacitet att ta sig fram utanför de asfalterade vägarna. Jimny är försedd med fyrhjulsdrift, låg samt högväxel och kostar endast från 200.000 kronor. Det finns ingen annan bil som besitter terrängegenskaper likt dessa för prislappen.

Bilen har en dieselmotor på 102 hästkrafter kopplad till en manuell växellåda. Som förväntat är detta ingen dröm att köra. Det är snudd på svårt att hänga med i rusningstrafiken i innerstan och man behöver varva ur bilen rejält för att inte bli omkörd av tant Agda. Växellådan har väldigt korta utväxlingar och det är svårt att köra den någorlunda mjukt. Den fem-växlade lådan varvar 2000 varv på högsta växeln i 70 km/h. Som ni säkert förstår är Jimmy inget motorvägslok, att köra över 100km/h är nästan obehagligt. Både för öronen och för psyket. Bilen må ha få hästkrafter men dessa hästar är orimligt törstiga och bilen drar aldrig under 0,9 liter per mil. Som tur är – är det inte här som bilen trivs bäst. Jimny skall så ofta som möjligt rastas i lämplig skog eller lerväg. Där är den som en bergsget, den skuttar upp och över alla hinder utan problem och den nätta vikten visar sig tydligt. För de allra flesta är inte Jimny jätterolig att köra, en ganska banal och obekväm upplevelse. Den som använder Jimny på bilens gräns och förstår hur bra den är, kommer ha svårt att få bort flinet från ansiktet.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Jimny är en otroligt kompetent terrängbil som är fruktansvärt lätt att köra i terrängen även för den oerfarne. För den (nästan alla) som inte använder sin bruksbil för att gena mellan Kiruna och Luleå skogsvägen, är det en väldig tur att den har en enorm charm. Man blir glad av bilen, det är svårt att förklara men humöret blir alltid bättre av att se en Jimny irra runt i staden. Mitt tips är: lägg din beställning så snart du kan för detta kommer att bli en framtida klassiker.

Fakta om Suzuki Jimmy:

Pris: från 209 900 sek

Motor: 1,5 liter bensin 102 hästkrafter

Co2/km: 178 gram 

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 5-växlad manuell

Mått: längd 3645 mm, bredd 1654 mm

Vikt: 1 165 kg

Flakmått: djup 1549, bredd 1560, höjd 935

Toppfart: 145 km/h

Årsskatt: 5 548 kr