Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi nu testar bilar från Subaru, först ut för ett test är ingen mindre än den optimala sportbilen Subaru BRZ.

BRZ står för – Boxer Rearwheeldrive Zenith. Subaru står för produktionen av både BRZ och GT86 som den heter på Toyota-språk. Grundkonstruktionen i bilen är Subarus förtjänst men boxermotorn har utrustats med Toyotas direktinsprutning. Det är en varvvillig 2-litersmotor som avger ett högt och rått morrande ljud, den drar inga mängder bensin och är riktigt ”punchy” när man kommer upp i de högre varvtalen.

Subaru BRZ står för samtliga ingredienser för en sportbil, låg tyngdpunkt, en raspig och högljudd motor som mer än gärna varvar till den berömda röda linjen i varvregistret samt bakhjulsdrift. Självklart ska boxermotorn, bilens hjärta och Subarus älskling; finnas med även BRZ. Tack vare den extremt lågt monterade boxerfyran ger BRZ en nyanserad förklaring till varför allt detta tjat om låg tyngdpunkt faktiskt är lönt. Trots mjuka vinterdäck och allt annat än optimalt väglag under vår testvecka är BRZ otroligt underhållande att köra och hanterar kurvor likt det omtalade strykjärnet. Den största delen av vår vecka med BRZ är det snöoväder, detta innebär att bilen är helt okontrollerbar, om man inte fått inspiration av Ken Block dvs.. Subaru BRZ på ställ är roligt men knappast hållbart i längden, till slut tröttnar även vi på lekstugan. Bilen är allt annat än optimal att leva med.

Köper du en BRZ kommer du tyvärr att behöva ge upp ett gäng saker i ditt liv, för att nämna ett par: träna ben och åldras. Om något utav detta händer dig kommer du nämligen aldrig att kunna kravla dig ur det otroligt lågt monterade och skålade förarsätet med stoltheten i behåll. Utöver detta kommer du garanterat få ryggproblem till följd utav bilens obefintliga stötdämpning och än mindre raffinerade komfort. Utöver detta är baksätet utformat för att rymma två stycken matkassar av mindre variant, inte en vuxen människa.

Sammanfattningsvis är Subaru BRZ en fruktansvärt bra bil för den ljumma sommarkvällen, värre för vardagen men det spelar heller ingen roll. Komforten är bilens utan tvekan största nackdel, varenda ojämnhet och broskarv går rakt upp i ryggraden på likväl förare som passagerare. Nog för att föraren som har väldigt roligt bakom ratten står ut med denna fysiska terror längre än passageraren; men tillslut tar obekvämligheten överhanden även för föraren. Det är varken praktikalitet eller komfort som kommer att sälja Subaru BRZ, det är dess livlighet och underhållningsförmåga. Det är en stimulerande körupplevelse som utmanar föraren genom att tvinga denne att lära sig kopplingen utan och innan för att undvika motorstopp vid korsningar och trafikljus. Det är en bil som inte tillåter sig tämjas utan en fight, den är inte helt lättkörd, detta ger en stor känsla av tillfredställelse när man tillslut lyckas.

Fakta om Subaru BRZ:

Pris: från 320.000 kr  (testbil ungefär 320 000 kr )

Motor: Bensin 2.0 L / 200 hk

Co2/km: 196g (NEDC-CORR/EU6.2)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: Manuell 6-växlad

Mått: Längd 4240 mm, Bredd 1775 mm

Vikt: 1320 kg

Hjul: 225/45 R18

Baggagevolym: 243 liter

Fartresurser: toppfart 226 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  8.6 L/ 100 km blandad körning