Så var det dags för Octavia RS att bli snabbare än någonsin tidigare, den senaste modellen är testad och lyftet från tidigare modell är inte överväldigande men ack så märkbart. Visst var tidigare modellen av Octavia RS dynamisk och god vän med kurvor men med mekanisk diffbroms som finnes i den nya modellen gynnas köregenskaperna ytterligare av RS-chassit och 14 millimeter lägre markfrigång. Detta i kombination med 38 millimeter bredare spårvidd bak (jämfört med föregångaren) är nya Octavia RS snäppet vassare när det kommer till beteende på vägen och då den sätts på hårdare prov. Med risk för att bli kallad gubbig och tråkig måste jag trots allt säga att jag anser kombimodellen vara det enda vettiga av de två alternativen. Skoda Octavia RS finns nämligen fortfarande också som en mindre praktisk och mindre vacker lillebror i form av en halvkombi.

Octavia RS 245 kombi är en praktisk och väldigt snygg familjepulka för den som drömmer om att en dag slå sig ner i en RS4 som ”daily driver”. Octavian är självklart ljusår från en RS4 men ändock väldigt underhållande och ett självklart val om familjen ska få plats samtidigt som bilen ska få plats i en vettig budget.

RS-modellen är precis lika rymlig som den tamare varianten utan ”RS” på bakluckan. Praktikaliteten är inte förändrad vilket gör Octavia RS till en mycket bra allround-bil, det går fort runt kurvor på slingriga landsvägar samtidigt som både förbrukningen och försäkringskostnader ter sig som att de inte har någon aning om hur kul föraren har bakom ratten.

Som sig bör i en Skoda, går utrustningslistan att göra lång utan att priset följer efter alltför mycket. Standardutrustningen hjälper till iochmed att inte allt för många tillvalspunkter behöver kryssas i. Bland standardutrustningen finnes bland annat: sportavgassystem med svarta utblås, Black design-paketet, VAQ-diff, parkeringsassistent samt sportstolar med läder- och alcantaraklädsel. Bilen är också utrustad med ett (jämfört med föregående modell) utökat assistanspaket. Det ny assistanspaketet innehåller bland annat fotgängarigenkänning samt trailer assist som styr och backar bilen när du backar med släp, detta är ett tillval som rekommenderas den som inte vill förlora all form utav stolthet när svärfar står och bedömer hur du lyckas backa släpet. Även Manouverassist, som bromsar bilen om föraren riskerar att kollidera med en annan bil, en kundvägen etc vid tex en parkering eller en manöver i lägre hastighet.

Något som underlättar för både förare och återförsäljare är Skoda Connect. Med förarens godkännande kan bilen själv förutspå när den vill ha service och även boka tid hos återförsäljaren automatiskt utan att föraren behöver ägna detta en enda tanke. Detta självklart tillsammans med allt annat som Skoda Connect innebär sedan tidigare.

Sammanfattningsvis har Skoda Octavia RS fått sig ett välbehövligt och välkomponerat ansiktslyft och ännu fler mekaniska förbättringar. Det är en av Skodas absolut snyggaste modeller som faktiskt får en och annan blick på sig ute på vägarna trots stockholmarnas annars högt satta ribba när det kommer till att avgöra vad som är en bil värd att titta lite extra på. Praktikaliteten i Skoda Octavia är trots en kraftig motor och en VAG-diff av väldigt stor vikt. Bilen är varken tillräckligt snabb eller tillräckligt underhållande för att kunna komma undan med att vara opraktisk.

Skoda Octavia RS är en utav ytterst få vettiga alternativ för den som vill kunna ha roligt under skjutsandet mellan skola och diverse aktiviteter men samtidigt vill slippa se sina barn slå varandra gul och blå pga trängsel i baksätet.

Fakta om Skoda Octavia RS 245:

Pris: från 315 700 kr (testbil ca 390 000 kr)

Motor: 2,0 liter bensin – 245 HK

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: L: 4667 mm, B: 1814 mm

Vikt: 1487 kg

Bagagevolym: 610 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6.7 sekunder / toppfart 250 km/h

Co2/km: 171 g (WLTP)

Årsskatt (WLTP) : 5762 kr