Skoda Kodiaq RS, finslipningen av den omåttligt populära och mångsäljande modellen Kodiaq. Bilens motor har inte bara blivit upptrimmad utan bilens yttre och inre har blivit mycket vassare. Då vi för ganska exakt två år sedan testade Skoda Kodiaq var det med en imponerad och mycket positiv inställning vi satt oss ner för att förvandla våra känslor till ord att dela med er, våra läsare. Denna gång, med Kodiaq RS är saken inte annorlunda för fem öre, förutom att vi blivit mycket klokare såklart…

Kodiaq RS har fått en skarpare front, en kaxigare bak och en interiör som domineras av de två skalliknande sportstolarna som sätter standarden för hela bilens personlighet. Stolarna är iklädda alcantara samt skin och man sitter riktigt skönt (äntligen en sportstol där man slipper kompromissa på bekvämligheten).

Kodiaq RS har gått från en riktigt bra bil till en riktigt bra bil med personlighet och en stor nypa karaktär. Bilen har 20 tums fälgar som standard till skillnad från standardvarianten kallad Ambition som är utrustad med 17 tums-fälgar. Detta må låta väldigt stötigt men faktum är att bilen rullar fint och sväljer både brofästen och potthål på ett ypperligt sätt.

Motorn är en 240-hästars dieselsnurra på 2 liter, densamma som i bla Passat GTS. Den är helt rätt för Kodiaqs väl tilltagna storlek och mycket roligare då 190-hästarsvarianten inte är tillräcklig för att framkalla ens en gnutta spänning. Den nya motorn är som klippt och skuren för Kodiaq och räcker faktiskt för att få bilen att kännas riktigt kraftig. Detta tillsammans med ett artificiellt och något udda förstärkt motorljud som ljuder ur de dubbla (dock är ett utav de två utblåsen inte äkta) utblåsen och skapar en känsla av att bilen är både snabbare och tuffare än den faktiskt är. Något som fungerar väl när det kommer till att ge Kodiaq mer pondus på vägarna.

Charmen med Kodiaq har alltid varit den komfortabla känslan, de väl tilltagna utrymmena och det mycket rimliga priset. Frågan är om Kodiaq RS har tappat många av sina uppsidor iochmed denna paketering som lägger på ett utseende som för många är allt för mycket och en prislapp som för ännu fler är på tok för hög. Även om den säkerligen har tappat många av sina fördelar är detta en varumärkesbyggare av rang, jag menar vem skulle inte vilja rulla upp till Åre med en fullsmetad Kodiaq RS och en riktigt snygg takbox.

Sammanfattningsvis vill jag adressera att Kodiaq RS inte är en bil som framkallar speciellt mycket fjärilar i magen när det kommer till prestanda, ingen tvekan om den saken. Det som gör att Kodiaq sticker ut ur mängden är stylingen, de stora fälgarna, de enormt snygga stolarna och det visserligen artificiella men uppseendeväckande ljudet. Det är helt vanlig bil som med relativt små medel blivit en riktig fullträff för den som vill ha en speciell bil utan att tumma på utrymmen eller funktionalitet.

Fakta om Skoda Kodiaq RS:

Pris: från 451 400 kr (testbil ca 500 000 kr)

Motor: 2,0 liter diesel 240 HK

Co2/km: 163 g (NEDC-Corr)

Drivhjul: fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat

Mått: längd 4697 mm, bredd 1882 mm

Vikt: 1880 kg

Bagagevolym: 565 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6.9 sekunder / toppfart 221 km/h

Årsskatt (NEDC-Corr) : 9946 kr