Vi har tidigare testat både Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq, två bilar i exakt samma klass och storlek som Tarracon från samma familj. Modellerna är väldigt lika exteriört och interiört medan försäljningssiffrorna är som natt och dag. Tiguanen säljer som glass i solsken och Kodiaqen är inte långt därefter. Tvärt om är det för Taraccon – som inte är i samma nivå.

Vi har under en vecka provkört Taraccon för att se om detta är rättfärdigat.

Seat Taracco går att utrusta med två olika paket, Style och Xcellence. Vår testbil är utrustad med det sistnämnda paketet vilket innebär 20 tumsfälgar, ett gäng snygga kromdetaljer som ersätter plasten som annars hade suttit där samt skinnklädsel och ett gäng andra finesser. Detta medför att bilen ser (kors i taket) riktigt snygg ut. Om du går i köptankarna är detta paketet mer eller mindre ett måste i våra ögon, prisskillnaden på 80.000 kr kan låta mycket men låt dig inte luras.

Interiört känner man väl igen sig trots att Seat har sin egen prägel på layout och reglage. Knappar och reglage sitter perfekt placerat och stolarna har en mängd olika inställningar. Seat har ett samarbete med Beats By Dre och för ynka 4900 kr kan du få dessa i din bil men förvänta dig inget sensationellt. Ljudbilden spricker lätt och basen sprakar lite vid högre belastning, tyvärr blir man tvungen att köpa detta eftersom att standardhögtalarna måste vara ännu sämre.

Testbilen var utrustad med det väl beprövade turbodieseln från VAG-gruppen. 190 hästkrafter, fyrhjulsdrift och DSG-automatlåda. 0-100 km/h på under 8 sekunder är inte pjåkigt för en bil i denhär storleken, bränsleförbrukningen är även den respektabelt bra. Under vår testvecka snittade vi lite över 0,7 liter milen vilket är klart godkänt med tanke på att större delen är i Stockholms innerstad. Bilen växlar silkeslent i komfortläget och snabbt i sportläget som sig bör. Ljudnivån är bättre än förväntat trots att bilen står på en uppsättning rejäla 20-tummare.

Så, vad är det som motiverar att Taracco är en såpass sällsynt bil på våra nordiska vägar? Enligt oss – inget annat än märket på grillen, man betalar gärna mer för en i stort sätt likadan bil bara för att det ska stå VW i fronten.

Det är väldigt få saker som urskiljer de tre syskonen i VAG familjen, de delar samma bottenplatta, har likadana motorer och de delar inprincip samma interiör. Utseendet exteriört skiljer sig såklart lite mellan dessa men inte såpass mycket att man kan motivera att betala mer för något som har samma funktion. Smaken är som baken men personligen tycker jag att Tarraco är den snyggaste av dessa tre. Förmodligen är det den konservativa och aningen trångsynta inställningen som gör att siffrorna ser ut som de gör. Många betalar hellre lite mer för en Tiguan eller en motsvarande konkurrent – inte för att det är en bättre bil utan för att de är mer välkända varumärken. Tråkigt tycker vi då många betalar en hel del mer utan att få någon större valuta för pengarna.

Fakta om Seat Tarraco:

Pris: från 319 900 kr (testbil ca 480 000 kr)

Motor: 2.0 liter, diesel, 190 hästkrafter

Co2/km: 196 gram (WLTP)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad Automat

Mått: längd 4735 mm, bredd 1839 mm

Vikt: 1 973 kg

Fartresurser: 0-100 kmh: 8s / toppfart: 210 km/h

Årsskatt: 12 941 kr