Att vi behöver få ner jordens co2-utsläpp har inte gått någon förbi så länge man inte har legat under en sten de senaste åren. Bilindustrin står för det största avtrycket på miljön och vi är mitt i en stor förändring. Elektrifierade bilar tros vara framtiden och bilmärkena kämpar för att kunna ställa om. Tack vare Tesla har det funnits massproducerade elbilar i lite mer än 8 år men problemet med dessa bilar har varit prislappen. Det är många som kan tänka sig att köra en elbil men prislappen har satt stopp. I många fall kostar en elbil +800.000 kr innan det statliga stödet på 60.000.

Utvecklingen går snabbt framåt och under det senaste året har det kommit flera modeller som även passar en Svenssons plånbok. Seats första elbil baserar sig på Mii och är i dagsläget den billigaste elbilen du kan köpa. Seat Mii Electric börjar på ynka 265 000kr, vi har under en vecka testat bilen för att se om less is more.

När man öppnar förardörren och kollar in i interiören möts man inte av flera stor skärmar. Seat Mii är väldigt enkelt inredd och det känns nästa som om detta är från 2012. Instrumenteringen analog och det finns en stor hastighetsmätare tillamans med två lite mindre som visar hur mycket el som finns kvar och den andra hur mycket kraft man använder. Istället för att ha en flådig touchskärm kopplar man sin telefon via blåtanden för att kunna ser lite mer än vilken radiokanal man lyssnar på. Materialvalen är av den billigaste sorten man kan tänka sig men det är inget som stör, för 265.000 kr är det heller inget man förväntar sig.

Mii drivs på framhjulen och har som max 82 hästkrafter tillgängliga under en kort stund innan den lämnar 62 hästkrafter. Detta låter såklart extremt lite men man får inte glömma bort att all kraft finns tillfällig från start samt att bilen är extremt lätt. Faktum är att Mii är riktigt roliga att köra i stan och på småvägar, bilen gör 0-50 på 3,9 sekunder och vi finner oss ofta med ett leende bakom ratten. Tvärt om är det på motorväg, på grund av de extremt smala däcken, den lätta vikten och de få hästkrafterna är detta inget motorvägslok. Vi skulle inte rekommendera någon att köra denna över 100km/h, bilen är både instabil och i vissa fall obehaglig.

Det enda säkerhetssystemet som finns är en filhålningsassistent och denna fungerar bara upp till 65km/h. Bilen har inte ens autostopp vilket känns något snålt i en annars modern bil år 2020. Detta medför att bilen endast har 3 stjärnor i euro NCAP, det är alltså nästan lika säkert att krocka med en cykel.

Något som också förvånar oss är att bilen har halogenlampor, ja du läste rätt. En ny bil från 2020 får inte ha hallogen. Visst att detta ska vara en stadsbil men så fort det blir lite mörkt är lamporna otillräckliga. Det är nästan bättre att lysa upp vägen med en pannlampa. Mii bjuder inte på någon revolutionerande exteriör men ser väldigt gullig ut.

Mii är designad för att vara en stadsbil, bilen är liten och nätt men utrymmena är förhållandevis bra. I framsätena sitter man bra, stolarna är sköna och går att justera. Baksätet är också bra men en aning hårt, stolarna påminner oss om en skolbänk. Det är designat för att kunna sitta två bak vilket är smart, att sitta tre är nästintill omöjligt.

Sammanfattningsvis så är vi ändå tveksamma om less is more. Mii är verkligen roliga att köra och har en bra räckvidd, vi har fått ut lite mer än 23 mil på en laddning vilket är klart godkänt. Jag kan dock inte släppa tanken på att en Renault Zoe bara kostar ungefär 30.000 till. Man får då alla tänkbara säkerhetssystem, upp till 30 mils räckvidd och en allmänt bättre och mer rejäl bil. Den är inte lika rolig att köra men säkerhetssystemen och tryggheten är ack så lockande.

 

Fakta om Seat Mii electric:

Pris: från 264.900 kr (testbil ca 280.00 kr)

Motor: Elmotor på 83 hästkrafter

Co2/km: 0 gram (WLTP)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad Automat

Mått: längd 3557 mm, bredd 1645 mm

Vikt: 1267 kg

Toppfart: 130 km/h

Årsskatt: 360 kr