Seat Leon Cupra R ST är en halvkombi utan dess like. Med 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en DSG låda lika snabb som Usain Bolt gör detta till en av de bästa familjebilarna om du är ute efter fart. Bilen skjuts från 0-100 på endast 4,9 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Prislappen är rimlig och på pappret ser detta ut att vara en fullträff. Vi har satt bilen på prov och en sak kan vi lova er, detta är något extra.

Bilen baseras såklart på den vanliga Leon men den har såklart fått en hel del uppgraderingar. Till och med för det otränade ögat ser man att detta inte är en vanlig trött diesel. Med kopparfärgade 19″-fälgar, fyra tydligt accentuerade avgasutblås samt ett gäng kolfiberdetaljer ser denna kombi ut som något utöver det vanliga.

När man öppnar förardörren möts man av en alcantaraklädd sportratt, sportstolar samt inlägg i brons lite överallt. Stolarna håller en på plats utan att vara obekväma och greppet runt ratten är underbart. Personligen skulle jag valt bort just alcantara från ratten i en bruksbil då ratten snabbt börjar se sliten och misshandlad ut. Testbilen vi kör är bara 5 månader gammal och materialet började redan bli slitet. Bilen har en snygg digital instrumentering som går att konfigurera efter önskemål. Infotainmentssystemet är Seats senaste, touchskärmen fungerar bra och är enkelt att navigera i, likt de flesta bilarna från VAG-koncernen. Typsnittet ser dock lite gammalt ut jämfört med konkurrenten tillika syskonet Golf R.

Som jag redan har varit inne på så ser Seat Leon Cupra R ST riktigt vass ut och så är även köregenskaperna. Styrningen är direkt och responsiv. Den känns inte död som den lätt tenderar att bli i en familjebil som försöker vara en sportbil. Sportchassit gör att bilen ligger slickad längs vägen och kränger väldigt lite i kurvorna trots sin storlek. Bilen kommer med bromsar från Brembo som standard och även de är bronzfärgade. Som ni kanske förstår så är det inga problem att få denna kloss att komma ner i fart men för vardagskörning är bromsarna nästan lite för bra. Inbromsningarna har en tendens att bli lite ryckiga (innan man blivit van vid bromsarna) och på toppen av detta har dem en tendens att gnissla och detta är inget ljud jag vill ha i min vardag.

Sammanfattningsvis är Seat Leon Cupra R ST inte bara bilen med det längsta namnet utan även en riktig fullträff. Den passar perfekt för dig som vill kunna använda sin prestandabil till vardags men samtidigt inte behöva lägga hela barnbidraget på försäkring och bensin. Med samma lastutrymme som den vanliga (mycket praktiska) Leon är den optimal även till vardags, även baksätet är fullt godkänt. Leon Cupra R är i min mening ett snyggare alternativ till Golf R men för en billigare peng. Med samma prestanda och motor är det ett enkelt val om du inte har något emot att det står Seat i grillen.

Fakta om Seat Leon Cupra R ST:

Pris: från 429.900 kr (testbil ca 480.00kr)

Motor: 2.0 liters Bensin, 300 hästkrafter 400nm

Co2/km: 161g (NEDC-corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7 växlad DSG-Automat

Mått: längd 4549 mm, bredd 1815 mm

Vikt: 1690 kg

Bagagevolym: 533 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 4,9 sekunder / toppfart 250 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 6297 kr