Range Rovers minsting och den kanske mest optimala bilen för den nybildade familjen eller den 25-årige inredningsdesignern med medvetenhet ut i fingertopparna.

SUV-marknaden har fullkomligt exploderat den senaste tiden och ett nytt segment har uppkommit. Mini-SUVarna har entrat scenen och vad kan vara bättre än en mindre variant av en av de mest spektakulära och högst aktade SUVarna från Range Rover. Vi har testat nya Evoque.

När jag först fick nyckeln till Range Rover Evoque var det första som slog mig hur tung nyckeln var, den känns verkligen som en nyckel från en RIKTIG Range Rover. När jag klev in i bilen möttes jag av en läderklädd instrumentpanel och otroligt komfortabla stolar. Interiören som helhet känns lyxig och skön, i kontrast till bilens yttre som istället uppfattas som tufft och ungdomligt.

Evoque är bekväm och känns faktiskt mer och mer som en Range Rover för varje timme i bilen som passerar. Den som tror att Evoquen är en hittepå-modell som endast ska rida på märkets image har helt fel. De karaktäristiska egenskaperna från Range Rover finns med, den har alla önskvärda terrängssystem och en (för sin klass) svårslagen komfort.

Det är först när man sätter sig bakom ratten man inte kan undgå att bli lite besviken. Växellådan och motorn jobbar inte i symbios. Det känns lite som att de två inte riktigt talar samma språk. När växellådan vill växla så blir det en fördröjning som skapar en sorts känsla av osäkerhet. Vår testbil var utrustad med en 180 hästars dieselmotor som skickar sin kraft till alla fyra hjulen. Vanligtvis räcker en sådan motor till utan problem men något har Range Rover gjort vilken resulterar i att bilen känns otroligt seg. För att hänga med i stockholmstrafiken behövs det rejält med gaspådrag och växellådan har en tendens att aldrig vilja växla i tid. Det är svårt att köra bilen mjukt och det är något störande att ständigt höra motorn skrika efter hjälp. Som ni säkert förstår medför detta en förbrukning något högre än väntat med tanke på motorvalet, under vår testvecka snittade bilen 0,96 liter per mil. Detta är i högsta laget för en såpass liten bil.

Sammanfattningsvis är Range Rover Evoque den mest trendiga minisuven just nu. Den passar perfekt för den trendmedvetna stadsmänniskan som kanske inte bryr sig jättemycket om hur bilen är – utan mer att det är just en Range Rover. Självklart är det en kompetent bil som klarar av det allra mesta men det är imagen och utseendet som säljer nya Evoque.

 

Fakta om Range Rover Evoque:

Pris: från 476 900 kr (testbil 690 500 kr)

Motor: 2.0 liter, diesel, 180 hästkrafter

Co2/km: 193 gram 

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 9-växlad Automat

Mått: längd 4371 mm, bredd 1996 mm

Vikt: 2116 kg

Fartresurser:  toppfart 180 km/h 0-100 km/h 9,3 sekunder

Årsskatt: 3567 kr