Den perfekta Caymanen? Den perfekta Porschen? Den perfekta sportbilen? Det har vi tagit reda på under en hissnade vecka tillsammans med Porsche Cayman GT4.

När Cayman först kom ut på marknaden var det snack om huruvida detta verkligen var en ”riktig Porsche”. Varenda människa som efter detta har kört en Cayman vet att detta inte är något får i vargakläder eller ett vanskapt försök till sportbil. Cayman GT4 är i sin tur ännu bättre, en Cayman på steroider som besitter bara de allra bästa godbitarna från storasyskonen. Vissa chassidelar är hämtade från 911 GT3 och motorn på 3,8 liter och (i Cayman) 385 hästkrafter är hämtad från gamla 911 Carrera S, dock hade den samma 400 hästar i 911an. Det är få faktablad som kan få mig upphetsad, men GT4ans faktablad är en orgie i siffror som lovar extremt mycket.

Aldrig har det varit så svårt att välja var man ska börja med att beskriva en bil. Men jag tror ändå att det absolut bästa är att börja där ”the magic happens”, bakom ratten.

När du sjunker ner i de vackra skalstolarna (för övrigt de samma som sitter i Porsche 918) möts du direkt av en stor varvräknare som går upp till hela 9 000 varv. När du vrider igång bilen möts du av ett metalliskt ljud från motorn på låga varv som sedan förvandlas till ett ylande och skrikande ljud på höga varv som jag aldrig tidigare hört i någon annan bil. Styrningen känns mekanisk och ingen, absolut ingen av den känslan som färdas från asfalten, genom styrningen, ut genom ratten och in i dina händer försvinner. Du som förare har maximal koll på vilket håll bilen kommer peka och kan med lätthet sätta bilen på millimetern in och ut ur varje kurva, detta trots kontroversiell elektronisk servo. Denna fantastiska styrning är inget du får i vanliga Cayman utan är delvis hämtad från 911 GT3. Fjädringssystemet PASM tillsammans med flera komponenter i främre hjulupphängningarna är direkt hämtade från 911 GT3. För att ytterligare förbättra grepp och manöverabilitet har spårvidden blivit bredare både fram och bak jämfört med vanliga Cayman. Både bärarmarna och krängningshämmaren bak har även de blivit förstärkta.

Växellådan (som för övrigt endast går att få manuell, som sig bör) hänger i två adaptiva fästen som påverkas likt stötdämparna när PASM-läget ändras. Växellådan är även den förstärkt och enligt mig tagen direkt ur lagboken för hur en manuell låda skall te sig. Trots 385 hästar att hantera känns lådan precis lika lätt och självklar som i en VW Golf, dock exakt 2000 gånger mer underhållande. Som om inte detta vore nog, var uppmärksam på nästa mening. Normal-läget är skräddarsytt för Nürburgring, och det finns av förklarliga skäl absolut inget eco-läge. Då undrar du självklart – om normalläget är till för Nürburgring, vad i hela fridens namn är då sportläget till för? Jo sport-läget är specialutformat för moderna racingbanor med långt mycket jämnare beläggning än Nordslingan. Ja tyskarna lämnar inget åt slumpen.

Sammanfattningsvis är Porsche Cayman GT4 utan tvekan en av de absolut bästa körmaskinerna vi någonsin skådat. Receptet att ta en liten bil och proppa den full med överdimensionerade delar och en stor motor går hem alla dagar i veckan, iallafall om tillverkaren heter Porsche. Komfortmässigt är det inte mycket att klaga på, du sätter dig inte i en låg Porsche och förväntar dig en åktur på moln. Men skalstolarna i kolfiber gör sitt jobb väl och trots att de endast går att justera framåt och bakåt är det absolut ingen pina att sitta längre stunder. Cayman GT4 är ett rent kap jämfört med storasyskonet 911 GT3 och i min mening inte alls långt ifrån körmässigt – en riktig fullträff helt enkelt! Köp den, kör den, älska den.

Fakta om Porsche Cayman GT4:

Motor: 3,8 liter bensin 385 hästkrafter / 420 NM

Co2/km: 238 g (NEDC)

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: längd 4380 mm, bredd 1801 mm

Vikt: 1452 kg

Fartresurser: 0-100 km/h 4.4 sekunder / toppfart 295 km/h

Årsskatt (NEDC) : 3154 kr