Nissan Leaf är en av världens mest sålda elbilar, vi kan verkligen se varför.

Det finns få elbilar med lika mycket värde för slantarna som en Leaf. Det är en storsäljare som tillsammans med Qashqai och Navara är modellerna som håller Nissans siffror svarta.

Räckvidder på över 40 mil börjar bli alltmer vanligt i elbilar och självklart vill inte Europas populäraste elbil 2018 vara sämre. Det nya vässade batteriet levererar 40 mils räckvidd och nog med kraft för att bilen skall kännas riktigt upphetsande vid gaspådrag.

Bilen har fått många nya funktioner som kommer väl till pass i vardagen. Den kanske allra bästa i stadstrafik och kökörning kallas ”E-pedal” som gör att bilens acceleration och inbromsning går att styra med endast gaspedalen, bromspedalen behövs alltså knappt. Tryck ner gaspedalen och farten ökar, släpp upp densamma för att få bilen att sakta ner. Det är inte bromsarna som tar i första hand utan först genom att motorn fungerar som generator där rörelseenergin omvandlas som el som förs tillbaka till batteriet. Då du släpper upp pedalen ytterligare kopplas bromsarna in och stannar bilen. Vid behov av kraftigare inbromsning måste man dock fortfarande använda fotbromsen på traditionellt vis men den allra mesta vardagskörningen går utmärkt med användningen av en enda pedal. Det är något som är väldigt lätt att lära sig och ännu lättare att bli väldigt bortskämd med.

Leaf känns otroligt kapabel att vara en bra allround-bil. Inte i närheten av vissa tidigare elbilar som verkligen endast kunde vara just elbilar, ingenting annat. Bagageutrymmet har växt och praktikaliteten går inte av för hackor. Styrningen är otroligt lätt och ger ingen som helst information till föraren av vad som händer vid framhjulen, detta upplevs som skönt och praktiskt i stadstrafik men som lite obehagligt vid landsvägskörning där jag personligen önskar lite mer respons för att veta vad som händer när jag vrider på ratten.

Nissan Leaf har sina egenheter som de flesta elbilarna. Bland annat ligger batteriet dolt under golvet vilket medför ett högt golv och att långbenta passagerare får sitta på ett sätt som påminner om en hopfälld brassestol. Vidare sitter ett par knappar lite udda och pekskärmen är inte i samma anda som resten utav bilen, med andra ord är den – stenålder.

Bortsett från den något utdaterad skärmen med tillhörande infotainmentsystem är designen på både interiören och exteriören ett rejält lyft från tidigare generation Nissan Leaf. Nissan har lyckats mycket bra med att få bilen att se futuristisk och modern ut utan att göra att den ser vanskapt ut.

Sammantaget är Nissan Leaf en riktigt bra bil, inte som många elbilar som i stort sett bara är bra på att vara just elbilar. Leaf är en riktigt bra bil som också råkar vara en eldriven sådan. Räckvidden är respektabel och förvånansvärt nära mellan verklighet och siffrorna som står på pappret. Vi rekommenderar Nissan Leaf till den som vill ha en riktigt bra och praktisk elbil som har tillräckligt mycket kraft för att överraska både passagerare och faktiskt även förare.

 

Fakta om Nissan Leaf:

Pris: från 387.400kr (testbil ca 429.900kr)

Motor: elmotor 149hk

Co2/km: 0g (WLTP)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: N/A

Mått: längd 4490 mm, bredd 1788 mm

Vikt: 1655 kg

Bagagevolym: 435 liter

Fartresurser: 0-100 km 7,9 sekunder / toppfart 144 km/h

Årsskatt (WLTP) : 360 kr