Mazda MX-5 fyller medelålder och detta skall självklart firas. Detta med en Miata i färgen ”Racing Orange” speciella svarta fälgar från Rays, Recaro-stolar, oranga bromsok, Bilstein-dämpare, utökad ljudanläggning och självklart unika Anniversary-emblem. Både sufflett och hardtop-modellen kommer i jubileumsutförandet men endast i 3 000 exemplar.

Vad har då världens mest sålda sportbil att erbjuda i sitt hittills mest speciella utförande? Jo en hel del.

Till att börja med var inte Miatan speciellt sömnig att köra runt innan dämparna gjorde entré. Miatan har alltid varit och kommer sannolikt också alltid att vara en av de mest lättkörda och underhållande bilarna som rullar och kommer att rulla på våra vägar. Simpliciteten och lättheten i bilen gör att även den minst erfarna föraren kommer att känna sig som en stepdansare när denna leker runt bland växlarna för att ta sig in och ut ur kurvor på ett så underhållande sätt som möjligt. Dock ska ingen tro att Miatan är någon slags nybörjarbil för den som inte kan köra och behöver lära sig. Visst är den förlåtande men när en erfaren förare pressar bilen till sitt max är det minst lika stimulerande som för den oerfarne. Vanliga MX-5 med 184 hästar är extremt rolig, tänk dig då hur den är med ny dämpning och större bromsar (och såklart blir bilen snabbare med orange färg). Växellådan i Miatan är precis som i vanliga versionen, magisk. Den har en mekanisk karaktär som gör att rörelsemönstret sätter sig i ryggmärgen efter ca 24 sekunders körning.

Det finns däremot saker i Miatan som går att klaga på. Det finns till exempel så lite plats i passagerarsätet att man undrar om Mazda råkat bryta av tumstocken på 2 decimeters-strecket när den skulle mätas ut. Jag själv som är 180 cm lång och 80 kg tung sitter inkilad mellan ryggstöd och handskfack samtidigt som att benutrymmet blivit utsatt för en kulle på sin högra sida där avgassystemet tar en hel del plats. Självklart är det varken förnuftet eller praktikaliteten som får någon att köpa en Miata, men ändå. Något än mer viktigt som Miatan saknar är ett ordentligt avgasljud, några knallar vid motorbroms och vid växling hade verkligen inte skadat.

Sammanfattningsvis är Miatan – ännu en fullträff. Visst har den sina egenheter såsom sitt uppenbara hat mot långa och/eller väldigt mätta personer som inte alls får plats i bilen. Men ändå kan vem som helst se charmen i denna bil. Sedan att den fått praktikaliteter såsom Apple CarPlay och ställbar rattposition gör såklart inte alls ont att upptäcka. Mitt råd till alla (ja alla) är att köpa en Miata, om du inte känner en så stark avsky mot din egen privatekonomi att du köper en 30th anniversary-version går det (nästan) lika bra att köpa den vanliga med 184 hästars-motorn.

 

Fakta om Mazda Mx-5:

Pris: från 309 900 kr (testbil ca 309 000kr)

Motor: 2,0 liter bensin 184 hästkrafter 205 newtonmeter

Co2/km: 155 g 

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: längd 3915 mm, bredd 1735 mm

Vikt: 1105kg

Bagagevolym: 130 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6.5 sekunder / toppfart 219 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 5655 kr