Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi nu kommer att testa bilar från Mazda.

Vår första Mazda blir alltså en Mazda 6. Kanske den bilen som får minst uppmärksamhet, men som förtjänar mest. Då menar jag inte för att det är den allra mest spännande eller uppseendeväckande bilen på marknaden av stora kombis utan för att den i det tysta levererar komfort och tillräckligt med exklusivitet för att man skall bli imponerad på riktigt.

Vår testbil är metallicröd med det allra ljusaste skinnet, kanske den allra bästa kombinationen som skapar en exklusiv och lyxig känsla. Interiören känns avslappnad, det finns ingenting man stör sig på och allt sitter där det förväntas sitta. Det märks att Mazdas ingenjörer kämpat för att få till det lilla extra både interiört och exteriört i nya sexan. Instrumentpanelen och ratten är en fröjd att titta på och minst lika bra att interagera med. Adaptiv farthållare, autobroms, filhållningsassistans, trafikskyltsavläsning, navigation­ och en förfinad Head Up Display är standardutrustning och medför än mer bekvämligheter för föraren. Lägger du också till Signature Pack får du ett makalöst mjukt nappaläder, ett svart innertak, trädetaljer i ett exklusivt japanskt träslag och diverse mattkromade detaljer. Paketet blir ditt för 9 900 kronor, dock endast om du beställer en bil med åtminstone Optimum-utrustning. Optimum är vad vi rekommenderar om du funderar på att välja en Mazda 6. I Optimum kommer bland annat 360-kamera, ventilerade stolar fram och en 7″ display framför ratten som konfigurerbar enligt förarens önskemål samt ett förbättrat adaptivt helljus. Apple Car Play samt Android Auto ingår i MZD Connect multimedia-systemet som också består av en lite större pekskärm, i detta fall 8 tum.

Mazda skall såklart göra en liten tvist när det kommer till nya sexan. Nämligen stolsventilationen har en annan teknik än andra, där de flesta tillverkarna har valt att blåsa sval luft upp genom perforeringen i läderklädseln gör Mazda tvärtom och suger luften genom lädret istället, detta medför ett nästintill ohörbart surr från fläkten och en behaglig funktion.

Irritationsmomentens frånvaro i kombination med bilens minst sagt imponerande design gör att jag trivs nästan lite för mycket i denna bil, klassas det som en ”guilty pleasure” att trivas såhär bra bakom ratten på en Mazda?

Motorn i vår bil är den kraftigaste dieseln, den är något större än de flesta i klassen. Många är 2.0 medan Mazda 6 har en på 2.2 liter. Motorn räcker till alldeles utmärkt, det är ingen sprinter men den känns kraftfull och behöver sällan kämpa livet ur sig. Bränsleförbrukningen är också den helt acceptabel för en bil av den klass och storlek.

Hur känns då nya Mazda 6 att köra? Jag kan nog börja med att säga att den inte känns speciellt mycket alls, i en positiv bemärkelse. Stora kombis är inte precis kända för att locka fram några brinnande känslor eller ens en gnutta till upphetsning och så är heller inte fallet i Mazda 6. Man trivs bakom ratten för att det är otroligt bekvämt och tyst, inte för att det är underhållande.

När jag ska sammanfatta mina åsikter om Mazda 6 är det med en känsla av förvåning. Den är nästan för bra för att ens ställa frågan om vilken bil som egentligen borde vara det självklara valet för en tjänste/förmånsbil. Vore det inte för att konkurrensen är mer etablerade på den svenska marknaden tror jag att Mazda 6 redan hade varit på toppen av säljsiffrorna. Men nu är det inte så och vi får sannolikt vänta några år innan detta händer. En sak är däremot säker, Mazda 6 är mycket prisvärd och komfortabel redan nu.

Fakta om Mazda 6:

Pris: från 270.900 kr

Motor: 2.2 liters diesel

Co2/km: 176g (WLTP)

Drivhjul: fyrhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad automat

Mått: Längd 4805 mm, Bredd 1840 mm

Vikt: 1774 kg

Bagagevolym: 625 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 9,7 sekunder / toppfart 212 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  5.4 L/ 100 km blandad körning

Årsskatt (malus) : 6433 kr