Vi välkomnar vårt senaste tillskott till redaktionen, Alex Mac Guinness. Då han är 17 år och inte ännu har möjlighet till ett B-körkort får den första testbilen bli en så kallad mopedbil.

En plastbil för 170 000 kr? Även kallad för mopedbil. Det faktum att den är begränsad till 50 km/h gör att den kan köras av alla som har fyllt 15 år och innehar ett AM-körkort.

Att lära sig köra bil är inte lätt för alla. För de som har dålig trafikvanan finns det ganska få alternativ. Ett av dessa är en mopedbil. En bil som kan köras så fort man blivit byxmyndig ser vissa som en trafikfara. Andra ser det som en möjlighet till körfrihet vid en tidigare ålder. En begränsad frihet där man i lugn och ro kan puttra fram i ca 50 km/h. En hastighet som räcker gott och väl på smågator och i stadstrafik.

När man släpper på bromsen så rycker det ganska ordentligt, det går inte att undgå att denna lilla bil inte är något ingenjörsmässigt underverk. När man kommer hem så vet grannarna vem som kommer. Vad som låter som en traktor är egentligen en 2 cylindrig motor på 495cc som knuffar upp bilen i 50 km/h förvånansvärt snabbt. Desto underligare blir är det när man inser att motorn endast har 5hk. F-E-M. Bilen har ingen växellåda, istället har den en variator. Den beter sig dock som en automat och fyller sin funktion på ett föredömligt vis. Ligier har nämligen på de senaste modellerna installerat ett system som heter easy parking, som gör att bilen rullar i 7 km/h när man släpper bromsen. Som vilken bil som helst med automatisk växellåda.

Ligier, en fransk tillverkare, vet vad en ungdom på 15 vårar vill ha. Det ska finnas bluetooth, touch-skärmar och backkamera. Just därför kan man hitta allt detta i en annars otroligt icke prisvärd bil. Allting på insidan är gjort av plast. Trycker man på paneler så rör de på sig oroväckande mycket. Skulle man slå hål på dörren hade man fått se att mellan chassit och det yttre plastlagret finns endast frigolit. En krock skulle innebära katastrof. Det kan för en förälder; låta onödigt farligt att sätta sin käraste tonåring i en Ligger. Men det bör inte glömmas bort att det andra alternativet är en vanlig moped, utan något skydd överhuvudtaget.

Snabb och snäv kurvtagning är inte något vi skulle rekommendera. Hoppas dessutom att du inte har ryggproblem, om inte;  kommer du att få det första gången du inte ser ett fartgupp.

Bilen saknar servostyrning vilket gör det till en börda att vrida på ratten vid stillastående.

Att köpa L modellen är något vi rekommenderar. Ett större lastutrymme gör även att bilen blir lite längre och ser sportigare ut. Parkerar du den bredvid en Smart-bil inser du plötsligt att mopedbilen är större och bredare. Men självklart lättare och inte alls lika robust.

Ska man köpa en mopedbil är det viktigt att den köps ny, med lång garanti. Detta är för att saker går sönder. HELA TIDEN. En dag kan du komma ut och upptäcka att handtaget inte längre fungerar. Detta stjäl minst 4000 kr ur plånboken. Nästa dag går variator-remmen av, 4000 kr till ryker. Tappat nyckeln? 3 000 kr, poff borta. Nya bromsbelägg och kanske en bromsskiva? 12 000 kr som du aldrig ser igen. En ny Ligier JS50 går för ca 160 000kr. En JS50L med Elegance paketet går för 170 000kr. Detta är något som en 15-åring absolut inte har råd med själv.

Om man är riktigt pedantisk då? Ja, om man behandlar en ny Ligier väl och ser till att den servas när den ska och vårdas med omsorg, kan det bli betydligt billigare. Med en bränsleförbrukning på 0.2 L/mil känns det som att den går på endast lukten av diesel. Glöm inte heller att mopedbilar inte betalar trängselskatt och slipper besiktningar.

Att fickparkera är en fröjd då bilen är så nätt att man nästan kan ställa bilen med bakändan ut, och ändå inte ta upp någon plats.

Om man igen jämför denna bil med en vanlig moped så går det inte att undgå att Ligger JS50 L trots sin hutlösa prislapp, är ett praktiskt fordon om man vill kunna köra året om. Dessutom kan man ha en konversation med passageraren och lyssna på musik. Med en baslåda i bakluckan och de från fabrik monterade Pioneer-högtalarna fram kan man få ett skapligt bra ljud.

Sammanfattningsvis är denna skapelse till bil något som kan vara bra för den unge, ivrige föraren som inte kan vänta på att få bilkörkort. Men har du redan smakat på den riktiga körningen vill du inte gå tillbaka. Ett säkrare alternativ jämfört med vanlig moped, men också betydligt dyrare.

Fakta om Ligier JS50 L

Pris: Från 160 000 kr (testbil 170 000 kr) 

Motor: 0,48 L 2 cylindrig motor med 5 hästkrafter

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: Variator

Mått: Längd 2996 mm, Bredd 1565 mm

Vikt: 410 kg

Hjul: 155/60 R15

Lastkapacitet: Ca 354 liter

Fartresurser: 0-50 km/h: strax under ett rimligt antal sekunder / toppfart: 50 km/h

Co2: 65 g /km

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 0.24 l/ 100 km blandad körning

 

Alex Mac Guinness

Alex.mac.guinness@kickdown.se