Lexus som varumärke handlar om kompromisslös komfort, kvalitet och inte minst service. Lexus RX har blivit känd som världens allra första ”premium-SUV”. Med all rätt, hela bilen andas exklusivitet och en standard som inte många konkurrenter kommer i närheten av. Utgångspriset på ”endast” 611 lakan (för den 5-sitsiga varianten) är i sammanhanget lite och ger dig bra mycket mer för dina slantar än du kan få hos de flesta konkurrenterna. Då man lever i bilvärlden blir man utan tvekan skadad av sin omgivning, 611 000 svenska riksdaler är såklart en enorm summa pengar som jag personligen skulle behöva arbeta i runda slängar 48 timmar om dygnet i åtta år för att få ihop.

Bilen har ett ECO-läge, ett normal-läge och ett sport-läge. Detta är dock inte alls det som bilen andas eller på något sätt verkar speciellt intresserad av, det är en komfortmaskin som inte borde tas ur sin roll som just detta. Jag menar inte att den är ensidig eller på något sätt icke kompatibel med livets alla utmaningar, utan jag menar att den inte borde försöka bli något den inte är. Dock är jag inte negativ till de olika lägena som finns, till exempel råder Sport-läget bot på den något sega gasrespons som annars finns. Precis som Lexus NX har den en CVT-låda med allt vad det medför, sportighet och respons får sig en smäll men hur mjukt och komfortabelt bilen går och upplevs tack vare växellådan gör att man inte har minsta tanke på dessa små nackdelar. Komfort är för många synonymt med tråkighet, man kan inte anklaga RX450h för att vara tråkig även om det inte är dess mål att vara en bil man kör på bana precis. Komforten kan närmast förklaras med att bilen blivit designad av en trollkarl.

En elmotor fram, en elmotor bak och en 3,5 liter stor V6a fram ger RX450hL respektabla 313 hästkrafter som tar denna metall- och läder-klump från 0 till 100 på inte alltför mediokra 7,9 sekunder. Det är som sagt ingen sportbil men tar sig till 100 snabbare än sin betydligt mycket mer sportiga lillebror IS300h.

Bilen är inte en sportbil utan en fantastisk motorvägscruiser som kommer få dig som förare att glömma allt vad växlingar och prestanda heter. Om du även köper tillräckligt högt prissatta paket till din RX för att den ska innehålla AVS, Adaptive Variable Suspension och Active Stabilizer Suspension är det bara att fira att du gjort ditt livs absolut bästa val. Sveriges stundtals bedrövligt underhållna vägnät är inte längre något som kommer att fånga din uppmärksamhet. Du kommer aldrig någonsin mer uppleva en väg med hål och ojämnheter, din bil innehåller i detta fall ett system som räknar ut i hur stötdämpare och krängningshämmare ska få bilen helt plan mot vägbanan. Detta trots att vägbanan är ljusår från jämn i vårt avlånga land. Detta system heter Roll Skyhook Control, det är nästan så att bara det gör bilen värd alla pengar den kostar, komforten är högsta prioritet och Lexus har minst sagt lyckats. Som förare kan bilen dock medföra att dina passagerare under en tur till fjällen faller i djup dvala och fortsätter sova hela vägen, på gott och ont givetvis.

Bilen berör alla som ser den, man kan hata den eller älska den men något som är säkert är att bilen lämnar ett avtryck. Vill du ha en bil med något utav det mest brutala utseende man kan få, så ska du välja F-sport (går endast att få på RX450h 5-sits), det är ett utförande som ändrar utseende på bilen till det bättre. Utseendet är från början enligt mig bland de bästa Lexus presterat men F-sport ger bilen en än mer aggressiv och kantig look som får vem som helst att titta både en och två gånger då den på ett futuristiskt och ljudlöst sätt rullar förbi på gatan.

Många har uppfattningen om att Lexus är som många andra, man bygger en SUV som ska vara stor och pampig för personer som vill visa hur bra företaget går. Sanningen är den att en SUV ska ha en viss terräng-kapabilitet och förmåga att inte köra fast då det vita helvetet börjar trilla ner på våra vägar i början av december. RX450h klarar av detta galant, Roll Skyhook Control gör det till en dans på rosor att åka den där sista biten fram till fjällstugan utan att behöva ringa närmsta bärgare i förebyggande syfte. Fyrhjulsdriftsystemet fungerar så att bakhjulen driver då de behövs, framhjulen spinner ett kvarts varv innan bakhjulen börjar hjälpa till. Bakhjulen drivs av endast den bakre elmotorn, detta medför att ingen kardanaxel måste dras från bensinmotorn genom bilen bak till bakaxeln. Något som sparar vikt likväl som plats inuti bilen.

Bilen är sammanfattningsvis, enligt mig den bästa allroundbilen som Lexus har att erbjuda. Bilen är helt kompromisslös gällande det allra mesta, det har inte snålats på varken lädret eller isoleringen. Det är ett stort plus att Lexus äntligen kommit med en 7-sitsig bil, däremot är utrymmet i den tredje sätesraden inte något att skryta med, en vuxen får inte plats. Något bara fanatiker som oss kan lägga märke till är hur ljudet då man stänger bildörren ofta kan berätta hur en bil är byggd. Att stänga dörren på en Lexus RX450h känns lite som att stänga dörren till ett kassavalv och avger en duns snarare än en smäll. Hela bilen är otroligt trevlig att vistas i och har visat sig vara en av ytterst få bilar som gör resan mer efterlängtad än själva målet.

Lexus RX450HL

Pris: Från 611 000 (Testbil ungefär 834 000) 

Motor: 3,5 Liters V6 tillsammans med 2 elmotorer, 313hk, 247nm

Co2/km: 138g WLTP

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: CVT-låda

Mått: Längd 5000 mm, Bredd 1895 mm

Vikt: 2325 kg

Hjul: 235/55 R20

Lastkapacitet: Ca 600 liter

Fartresurser: 0-100 7.9 S / toppfart 180 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  7,9L/ 100 km blandad körning (WLTP)