Lexus har alltid varit ett designmässigt kontroversiellt bilmärke som speciellt på den svenska marknaden har haft svårt att få fäste. I mångt och mycket beror detta på att varje Lexus, oavsett modell och prisklass – sticker ut ur mängden i designen och visar att det går bra nu. Svensken vill uppenbarligen hellre sitta i en XC60 likt resten av befolkningen än en Lexus för mindre pengar men med mer känsla, förnuft före känsla har iochförsig aldrig varit min melodi.

Under en snuskigt dyr vecka testar vi Lexus LC 500 med en 5-liters V8 på 477 friska hästkrafter. Konceptbilen som blev till verklighet har under en vecka dragit åt sig fler blickar än en tappad matbricka i matsalen. Det är mer än en snygg bil. Den är vacker ur varje vinkel och för varje minut beskådaren ägnar åt att inspektera denna spektulera skapelse uppenbarar sig nya detaljer som gör att detta inte är en bil som under några som helst omständigheter riskerar att försvinna i mängden. Både interiört och exteriört är LC en extremt välbyggd skapelse med matieral som imponerar även på den allra mest kräsna. Mängden läder och detaljer i kupén är slående samtidigt som formerna på insidan av dörrarna och runt mittkonsolen är som balsam för själen för en nörd som mig.

Lexus LC 500 är bilen som går emot allt som tillverkarens andra modeller står för i form av miljötänk och hybridlösningar. LC går visserligen precis lika bra att få i elhybridutförande men det är enligt mig som att lura sig själv. En GT av denna kaliber ska självklart levereras med en enorm sug-V8. Ljudet som kommer ur denna koloss är en sång som är svår att slå. Mullret på låga varv övergår i takt med att varvtalen ökar till ett vrålande som ger hårresande effekt på nästan vem som helst som besitter en normalfungerade känslocentrum.

Körupplevelsen då, är den något att hurra för?

Ja, det är den utan tvekan. Lexus LC klarar av att åka snabbt på motorväg precis lika bekvämt som om man satt i syskonet RX450h samtidigt som den hanterar kurviga landsvägar med snabba svängar på ett kontrollerat och tvärsäkert sätt tack vare sin fyrhjulsstyrning (ingår i Sport+-utförande). Visst känns det att det är en tung pjäs man rattar runt på, det är trots allt en riktigt GT-vagn. LC kommer till sin rätt i Sport+-utförande, då kommer bilen med (utöver fyrhjulsstyrning) tak, dörrar, huv och bakspoiler i kolfiber för att spara vikt. Även ett fantastiskt ljudssystem från Lexus parhäst Mark Levinson finns i bilen och gör den redan exklusiva känslan om möjligt än mer påtaglig.

Sammanfattningsvis är Lexus LC500 enligt mig ett av tillverkarens allra största mästerverk genom tiderna, självklart är det inte i närheten av LFA (det ska den inte heller vara) men är enligt mig extremt prisvärd. Många av konkurrenterna tvingar köparen att hosta upp både 2 och 300 000 kr mer för en bil som inte är bättre. Utöver detta så är LC förhållandevis lätt att leva med. Den har till exempel ett baksäte, om än endast för kortare turer så är det en stor fördel att inte vara begränsad till 2 säten. Bränsleförbrukningen däremot, kanske inte är något man skryter med precis. Under den första halvan av testveckan körde jag bilen en hel del runt om i ett somrigt Stockholm med en del trafik och många rödlysen, då tyckte V8an att det var lämpligt att lapa i sig mellan 3,5 och 4,5 liter per mil. Så ett sista tips till dig som nu känner att du vill slänga upp 1,2 miljoner kronor på skrivbordet hos närmsta Lexus-återförsäljare – om någon så mycket som nämner ordet hybrid så måste du ryta ifrån, det är en V8 du ska ha

Fakta om Lexus LC 500:

Pris: från 1 043 000 kr (testbil ca 1 204 900 kr)

Motor: 5.0 liter bensin, 477 hästkrafter

Co2/km: 262 gram (WLTP)

Drivhjul: bakhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad Automat

Mått: längd 4 770 mm, bredd 1 920 mm

Vikt: 2 040 kg

Toppfart: 270 km/h

Årsskatt: 13 182 kr