Land Rover Discovery är bilvärldens svar till klockvärdens Rolex. En Robust och gedigen SUV som klarar allt – med bravur.

Land Rover Discovery är bilen som skall klara av allt, behöver du frakta 7 personer komfortabelt? Inga problem. Vill du sticka grannarna lite extra i ögonen? Inga problem. Ska du dra en husvagn över en lerig åker och sedan upp för Åreskutan? Inga problem.

Det är väldigt få bilar på marknaden som är lika mångsidiga som Land Rover Discovery. Under vår testvecka har bilen hunnit med att utsättas för det mesta i testväg och aldrig tidigare har vi mött något riktigt lika bra. Discovery sticker ut från mängden, inte extremt bra på något speciellt utan bara riktigt bra på allt.

Vår testbil var utrustad med en 3.0 liters dieselmotor som producerar hela 306 hästkrafter samt 700 nm. Som ni säkert förstår så är detta ingen sprinter men det finns gott om kraft och bilen känns riktigt kraftfull. Drivlinan är lagd åt det mjukare hållet och växellådan är följsam men ändå responsiv. Förbrukningen hålls nere tack vare den fantastiska motorn som med sitt kraftfulla bottendrag nästintill aldrig måste kämpa nämnvärt för att få upp denna pjäs i fart.

Det går inte att sticka under stol med att Discovery är en ståtlig bil. Bilen är nästan fem meter lång och två meter bred. Att sitta bakom ratten inger ett lugn som sedan blandas med en gnutta hybris. Tack vare den adaptiva luftfjädringen går bilen att både höja och sänka. Med ett knapptryck höjs bilen upp och man sitter en bra bit över sina medtrafikanter. Helt perfekt när man vill ha en tom vänsterfil. Bilarna skingrar sig nämligen när man kommer körande. Åkkomforten är helt magisk, med tanke på att testbilen var utrustad med en uppsättning 21 tums-fälgar måste jag säga att luftfjädringen gör sitt jobb med komforten också.

Framstolarna har fler inställningar än vad som behövs och det finns till och med extra armstöd för både föraren och framsätespassageraren. Som förväntat är åkkomforten snudd på lika bra i den andra sätesraden, stolarna är bekväma och det finns rejält med benutrymme. För att sitta skönt i den tredje sätesraden bör du vara under 160 cm lång.

Discovery har eleganta linjer samtidigt som den ser ut att klara av att köra i den tuffaste terrängen. Detta är en laståsna av rang. Med den tredje sätesraden nerfälld rymmer den hela 1137 liter packning. Det är mer än dubbelt så mycket jämfört med tjänstebilsfavoriten Audi A4 Avant. Discovery sticker även ut med att ha en dragvikt på respektabla 3,5 ton. Med andra ord är det svårt att hitta en bil med bättre praktikalitet. Land Rover Discovery är bilvärldens svar på att inte behöva gå två vändor, oavsett hur många och välfyllda matkassarna är.

Som ni säker förstår tycker vi på redaktionen väldigt mycket om Discovery. Det är inte den snabbaste, snyggaste eller den mest prisvärda SUV:en på marknaden men Land Rover Discovery passar dig som verkligen använder din bil till många olika aktiviteter som kanske inte nödvändigtvis innebär att pendla till jobbet eller att åka och handla på ICA. Antingen detta eller helt enkelt för dig som vill ha en Land Rover men är tillräckligt subtil för att inte köpa en Range Rover och riskera att få fullt lika avundsjuka blickar av grannarna.

Fakta om Land Rover Discovery:

Pris: från 633 900 kr (testbil ca 850 000 kr)

Motor: 3.0 liter, diesel, 306 hästkrafter

Co2/km: 247 gram (WLTP)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad Automat

Mått: längd 4974 mm, bredd 2002 mm

Vikt: 2561 kg

Toppfart: 209 km/h

Årsskatt: 13 182 kr