Nya Kia Ceed SW är en bil som aldrig varit speciellt spännande. Jag menar inte att den är mycket mer spännande nu men den är betydligt snyggare och lurar de allra flesta att den är just spännande. Ceed är en otroligt bra och prisvärd kärra som utan tvekan är en kandidat till årets bil. Kia Ceed SW är tätt efter Kia Niro som den bäst säljande Kian det senaste året (feb 2018 – feb 2019). Siffrorna talar sitt tydliga språk, Ceed är ännu långt efter Golf säljmässigt men så fort den kommer som hybrid väntas gapet upp till konkurrenten från Tyskland krympa dramatiskt.

Instegsmodellen av vanliga Ceed kallas för Action, dock vill Ceed SW nå högre och går bara att få som antingen välutrustad eller ännu mer välutrustad. Instegsmodellen av Ceed SW heter Advance och i den ingår bland annat en autobroms, en förvånansvärt skarp backkamera, aktiv farthållare, aktiv filhållningsassistans och helljusassistans. Dock är baksätet då endast delbart 60/40 och saknar därmed den för oss på den svenska marknaden, så heliga skidluckan. På detta vis hoppas Kia på att du ska välja till Advance Plus-paketet för 9 900 kronor. Iom detta får du  40/20/40-delning av baksätet, dödavinkelvarnare, eluppvärmt baksäte och det stora navigationssystemet med en skärm på 8 tum istället för 7. Båda de två varianterna har Apple Car Play / Android Auto som standard.

Utseendet på Kia Ceed SW är ett astronomiskt lyft från föregångaren. Både fronten och baken lockar och inbjuder till att ta en titt på insidan som även den är stilren och mycket mer användarvänlig. Det är inte ofta som en tillverkare lyckas med konststycket att förvandla en bil från tråkig till uppseendeväckande utan att förstöra dess praktikalitet, dock har Kia lyckats förbättra båda delarna på denna bil. Kia Ceed SW har fått snygga och normkritiska linjer och blivit längre samtidigt som sikten bakåt förbättras markant.

Nog för att Kia Ceed SW är snygg och långt mer sportig än sin föregångare, men jag kan inte undgå att längta efter de första mätningarna sedan den något coolare kusinen ProCeed börjat rulla ut ur hallarna, kommer den att ta hela kakan med sitt imponerande utseende och dynamik?

Kia verkar ha greppat det här med utrustning när det kommer till den svenska marknaden, kunder stirrar sig mer än gärna blinda på utrustningslistor i detta segment av bil. Då är det vitalt att Ceed skall stå sig när produktbroschyren för VW Golf eller Ford Focus landar bredvid densamma för Ceed SW. Backsensorer som standard är inte precis dåligt när Svensson skall sätta sig och frenetiskt jämföra skillnader in i minsta detalj mellan de olika kandidaterna för att bli dennes nya tjänstebil för under 4,5 prisbasbelopp.

Sammanfattningsvis finns det ytterst få saker jag ogillar med nya Kia Ceed SW, den är väldigt lagom och går hem i stugorna här i Sverige. Den sticker inte ut, är fruktansvärt prisvärd och väldigt användarvänlig inte minst sedan man ommöblerat knapparna på multifuktionsratten till det bättre. Jag är en stark förespråkare för denna bil som jämfört med Golf Sportscombi (som inte att förglömma, är något mer exklusiv) är enormt mycket mer bil för pengarna för den som har självsäkerhet nog att välja bort tyskarna och istället gå för en sydkorean.

Fakta om Kia Ceed SW:

Pris: från 214.900 kr

Motor: 1,4 liters bensinmotor

Co2/km: 127g (NEDC)

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad automat

Mått: Längd 4600 mm, Bredd 1800 mm

Vikt: 1449 kg

Hjul: 225/45 R17

Baggagevolym: 625 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 9,4 sekunder / toppfart 206 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  6.6 L/ 100 km blandad körning