Tjänstebilsvalen är många, svåra och konkurrensen hård. Marknaden har länge varit i stort sett oförändrad men det har nu skett en ändring, inte en drastisk sådan men det märks att situationen inte är densamma. Sedan de tre senaste åren gått har det tillkommit ett gäng spännande konkurrenter till Volvo V70/V90, BMW 520 samt Volkswagen Passat. Jaguar har dragit sitt strå till stacken och ersatt X-type Sportswagon med ” nya” XF Sportbrake. Vi har testat Jaguar XF Sportbrake i ett typiskt leasingutförande vilket är väldigt sällsynt i vår bransch. Majoriteten av våra testbilar är utrustade upp över öronen vilket vi självklart uppskattar men i detta fall har vi testat en bil i den utrustningsnivån som folk faktiskt köper eller får in inom de stundtals stränga ramarna som en leasingpolicy allt som oftast innebär.

Men tanke på dagens hårda miljökrav och ett ökat fokus på koldioxidutsläpp är det flera företag som tillåter ett max CO2 på 120 gram och det har Jaguar självklart tagit noggrann hänsyn till. Tillverkarens minsta diesel på 163 hästkrafter med en manuell låda klarar sig under gränsen. Vår testbil var utrustad med en något starkare motor, en 2.0 liters 180 hästkrafters diesel som tillsammans med en 8-stegad automatlåda gjorde färden mycket mjuk. Detta är utan tvekan den absolut vettigaste motorn av de valbara. Tack vare bakhjulsdriften blev vi positivt överraskade över hur körglad bilen faktiskt är, jämfört med konkurenterna är detta något extra. Automatlåda är standard tillsammans med alla motorer förutom dieseln med 163 hästkrafter. Bränsleförburkningen är exakt samma som man förväntar sig av en dieselsnurra i denna kaliber, riktigt bra.

Jaguar XF Sportbrake är i våra ögon en av de snyggare kombivarianterna på marknaden trots det faktum att Jagga själva inte anser sig vara speciellt hemma (läs, intresserade av) på kombimarknaden. Med en aggressiv grill, snygga linjer samt att de bakre rutorna sluttar likt en shootingbrake sticker bilen ut ur mängden och lockar de som inte vill ha en tomhylsa i form av en framhjulsdriven Passat.

När vi går in i bilen är det både ris och ros. Tyvärr finns det vissa delar som är täckta av billig och tråkig plast som verkligen inte hör hemma i en Jaguar, även vissa knappar känns lite för billiga. Det som däremot sticker ut är det ENORMA soltaket samt de bekväma skinnklädda stolarna. I baksätet sitter tre personer bekvämt och bagagerummet är (likt sina konkurrenter) bra. Infotainmentsystemet har en stor tydlig skärm som är användarvänlig och en backkamerna som är riktigt bra.  Helhetsintrycket är positivt och man trivs bra i XF:en. Som ett mobilt kontor är bilen ypperlig.

Sammanfattningsvis är Jaguar XF Sportbrake ett bra försök till att slå sig in på kombimarknaden, trots detta märks det att Jaguar inte alls är speciellt pigga på att satsa i detta segment. Det är ett nödvändigt ont som Jaguar är så illa tvungna att ta tag i. Det är en bil som sticker ut ur mängden och retar grannen om hen inte har något vidare bilintresse (läs: ”förstår vad bilen kostar”, en Jaguar upplevs dyrare än vad den faktiska prislappen är). Det är en perfekt bil för dig som vill sticka ut ur mängden men samtidigt ändå inte bryr dig så mycket. Jag kan tyvärr inte helhjärtat rekommendera denna bil till den som vill ha den bästa tjänstepulkan – alla kategorier. Missförstå mig inte; bilen är kanon på de allra flesta punkterna. Punkter som inte nödvändigtvis är mätbara med siffror eller tabeller utan det är känslor och upplevelser som är Jaggans starka sidor. Hur gärna jag än vill blunda för det måste jag ändå medge att det finns vissa småsaker som tyskarna gör bättre. Småsaker som man i egenskap av titeln bilälskare skulle störa sig på.

Fakta om Jaguar XF:

Pris: från 397 000 kr (testbil ca 450 000 kr)

Motor: 2,0 liter diesel 180 HK

Co2/km: 160 g (WLTP)

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: längd 4955 mm, bredd 1987 mm

Vikt: 1904 kg

Bagagevolym: 565 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8.8 sekunder / toppfart 221 km/h

Årsskatt (WLTP) : 6554 kr