Hyundais största SUV har fått sig ett rejält lyft, men är den så bra som utsidan antyder? Vi har testat.

Nya Santa Fe är ljusår från sin föregångare. När vi testar bilen är den en utav 5 exemplar, detta medför självklart att bilen drar åt sig blickar som en sockerbit drar åt sig getingar. Trots detta vill jag tro att det beror till stor del på bilens yttre, det antyder att bilen kostar långt mer än den gör och är mycket mer premium än vad någon kunnat förvänta sig. Den enorma grillen som har fått mycket av sin design från NEXO och Kona samt bilens storlek gör att man har en enorm pondus på vägarna och får mer respekt än någon Hyundai fått tidigare.

När det kommer till nya Santa Fe är det den allra första bilen som vi på redaktionen varit eniga om att Hyundais version av en bil varit bättre än Kias motsvarighet. Man har hittat helt rätt med nya Santa Fe som gör Hyundais redan höga kundlojalitet ännu bättre. Vem vill inte byta ut sin gamla Santa Fe mot en helt ny för ungefär samma pengar som den tidigare, jag skulle inte tveka en sekund.

Utrustningen i Santa Fe är (föga förvånande) mycket generöst portionerad. Utan att jag har överdrivet mycket information kring hur paketen kommer att vara utformade kan jag nästan lova att det inte kommer att kosta skjortan att få en Santa Fe fullsmetad med utrustning. Likt Hyundais nyare modeller är denna full med utrustning som är genomtänkt, användarvänlig och välfungerande. Äntligen en skarp backkamera, en skärm som sitter i rätt höjd så att föraren inte behöver vara nere i tå-höjd med blicken för att kunna byta radiokanal och lyssna på detta, en Head Up Display!

Nya Santa Fe är fokuserad på den amerikanska marknaden och detta är inget man hymlar med, det blir tydligt vid första anblick. Bilen är otroligt vräkig. Som om för att fortsätta på det amerikanska spåret har Hyundai inte presenterat något hybridalternativ i förstaskedet. Denna kommer antagligen att lanseras i samband med den nya generationens första facelift, dvs om ca 3 år.

Santa Fe upplevs inte bara stor, den är nämligen väldigt stor också. Storleken tillsammans med uppskattade funktioner så som ett i längsled skjutbart baksäte och (om du väljer det) även en tredje sätesrad. Perfekt för barnfamiljen som vill ha en stor bil med snygg design och ”det lilla extra” men helst inte betalar närmare en miljon för en fullutrustad BMW X5.

Sammanfattningsvis är nya Hyundai Santa Fe bland de största förbättring mellan två årsmodeller som märket visat upp, någonsin.Både designen interiört och exteriört imponerar på de allra flesta, hur ofta vänder sig folk om efter en familjebil från Hyundai?

Som svar på min inledande fråga om huruvida bilen är så bra som utsidan antyder, måste jag med handen på hjärtat meddela att så är fallet. Det är en otroligt kompetent bil som får iallafall mig att ifrågasätta vitsen med att köpa en premium-SUV av samma storlek. Nåja, jag kommer sannolikt att komma på varför premium har en poäng nästa gång jag sätter mig bakom den läderbeklädda ratten i en Audi Q7 eller en Q8. Men hur som helst, tanken verkar inte vilja flytta ut ur min skalle tillsvidare iallafall.

Fakta om Hyundai Santa Fe:

Pris: från 176.900 kr (testbil 262.800 kr)

Motor: 2,2 liter diesel – 200 HK

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: L:4770 mm, B: 1890 mm

Vikt: 2047 kg

Bagagevolym: 625 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 9.4 sekunder / toppfart 205 km/h

Co2/km: 190g (WLTP)

Årsskatt (WLTP) : 8964 kr

Nya Santa Fe lanseras hösten 2019.