Under de senaste åren har Golf-klassen blivit smått överrumplad av det relativt nya och kraftigt växande segmetet kallat B-suv. Hyundai har hakat på trenden som de flesta andra tillverkarna och skapat en modell vid namn Kona. Det är en bil som ska konkurrera mot Audi Q2, BMW X2, Renault Captur, Opel Grandland X samt koncernsyskonet Kia Stonic.

Hyundai Kona har en djärv design som utstrålar självförtroende, trendighet och en inte så liten gnutta friluftmänniska.

Kona har säljstart vinter 2018/2019 och återförsäljarna står och steppar av brist på tålamod i väntat på att Kona skall börja rulla ut ur hallarna. Vem vill inte ha en prisvärd och fyrhjulsdriven mini-suv i ett snöigt land som vårt.

Vår testbil var utrustad med den högsta utrustningsnivån samt det enligt oss bästa motoralternativet.Den 1,6 liter stora turboladdade fyrcylindriga motorn skickar sin kraft genom en sju-växlad dubbelkopplingslåda till alla fyra hjulen. För de som anser fyrhjulsdrift vara ett stort behov bör tilläggas att denna motor är den enda som kan kombineras med drivning på alla fyra hjul. Den relativt lilla turbo-snurran gör ett bra jobb och man tvivlar aldrig  på att man ska ha för lite kraft. Den är inte överdrivet snabb men det är inget som förväntas i denna klass mini-suvar. 177 hästkrafter och 265 nm överträffar dock de flesta konkurenterna. Dubblekopplingslådan gör ett bra jobb och i de flesta fall växlar den alldeles perfekt. Till och med vid mer gaspådrag och aggressiv körning växlar den snabbt och precist.

Körmässigt är ett annat område som Kona är lika bra om inte lite vassare än sina konkurrenter. Med bra grepp och bra avväg styrning är Kona en fröjd att köra. Många fordon i den här klassen tenderar ofta till att kännas vingliga vid motorvägshastighet eller snabba manövrar , detta är inget som upplevs i våran testbil.

Interiört har inte Hyundai precis slösat med de dyrare materialen i Kona, plasten är mestadels av den hårda och glänsande varianten. Trots detta är förarmiljön ett imponerande bekvämt och mycket bekvämt ställe där man trivs riktigt bra. Alla kontroller är lätta att använda och inom räckhåll för föraren, även för den ointresserade är det simpelt att förstå sig på knappar och reglage. Klimatanläggningen har stora och logiskt utformade knappar, likaså kontrollerna till stereon samt sätesvärmen. Allt känns förnuftigt och logiskt genomtänkt. Men anta inte att konservativ utformning av knappar med mera är synonymt med ordet gammaldags. Det hela är också utseendemässigt utformat på ett stilrent och faktiskt lite vågat vis. Färgkombinationerna är något vi inte återfinner i många andra bilar som delar Konas enkelhet. I mittkonsolen finns en 8 tums touchskärm som är ljus och med bra grafik. Därifrån styrs det mesta av bilens funktioner och självklart går det att använda Apple CarPlay och Android auto. Ljudet via märkeshögtalarna är också otroligt bra för sin prisklass.

Sammanfattningsvis är Kona en ambivalent bil som passar både ung som äldre, den är simpel men ändå trendig. Smart och innovativ men ändå väldigt enkel att förstå sig på. Det finns inga onödiga funktioner som rör till det utan allt är precis så som och där man förväntar sig. Hyundai har lyckats att skapa en attraktiv konkurrent till till havet av alla B-suvar. Den har vad som krävs för att bli en storysäljare här i Sverige, det ska bli spännande att följa hur den etablerar sig. Inom kort kommer en Kona som enbart drivs på el och har en utlovad räckvidd på upp mot 50 mil, den kommer formligen lämna bensin varianten i skuggan och och stå själv i rampljuset. Återstå att se!

 

Fakta om Hyundai Kona

Pris: Svensk prisuppgift ännu okänd, pris i Europa motsvarande 180 000 kr (testbil motsvarar ca 325 000 SEK)

Motor: 1.6 liter 4-cylindrig bensinmotor, effekt 177 hk 265 nm 

Co2/km: 153

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7 växlad dubbelkopplingslåda

Mått: Längd 4165 mm, Bredd 1800 mm

Vikt: 1401 kg

Hjul: 235/45-18

Lastkapacitet: Ca 361 liter

Fartresurser: 0-100 7.9 S / toppfart 205 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 6.7 l/ 100 km blandad körning

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se