Den femte generationen av den alltid brillianta Honda CR-V är nu här och har enligt oss äntligen fått en exteriör som är tilltalande. De tidigare generationerna har haft en exteriör samt interiör som enbart tilltalat de som har velat ha en praktisk bil till en vettig peng. Inuti har funnits mängder av billig plast och ett mindre bra infotainmentsystem. Exteriören har liknat en padda och inte riktigt hängt med sina konkurrenter i utvecklingen både gällande design och teknologi. Honda har nu skapat en bil som är både tilltalande exteriört och interiört samtidigt som man lyckats behålla vettigheten och prisvärdheten.

Vår testbil var utrustad med en 1,5 liters motor som tillsammans jobbar med en CVT-Automatlåda. När man först slänger ett öga på bilens vikt kontra motorstorlek tror man att bilen ska kännas slö och grovt undermotoriserad, men så är inte fallet. Faktum är att vi under en av två testveckor åkte runt och trodde bilen var utrustad med en 2,0 liters motor, ett bra jobb av Honda helt enkelt. CVT-lådan har vässats för att likna en ”vanlig automat” och Honda har gjort ett bra jobb. Lådan fungerar väldigt bra tills man stampar ner gaspedalen hela vägen till golvet, då ligger motorn konstant på högsta varvtalet och skriker efter hjälp. Men detta är ingen banracingbil precis och det är väldigt sällan föraren behöver gasa speciellt mycket.

Testbilen var även utrustad men fyrhjulsdrift vilket vi på redaktionen alltid uppskattar under vinterhalvåret. Vid normal stadskörning rullat allt på fint men vid en hårdare acceleration känns bilen mer framhjulsdriven, vilket den också är. Man känner hur främre hjulparet jobbar betydligt hårdare än de bakre och ratten rycker mer än vad som är både nödvändigt och behagligt. För gemeneman är detta inget problem men för den som gillar att spendera sin tid i de svenska fjällen kan det ställa till med problem.

Chassit har förbättrats sedan generation fyra men bilen kränger fortfarande lite i kurvorna, inget otippat för en så stor bil men Honda får en liten bakläxa. Styrningen gör sitt jobb men det finns mer att önska när det kommer till dynamik och närvaro.

Vid första anblick av interiören blev vi imponerade. Läderklädda stolar, ett panoramatak av modell större, läderklädd instrumentpanel samt träpaneler gör att bilen upplevs som lyxig. Materialen känns genuina och allt känns väl ihopsatt. Kupén är rymlig och behaglig för alla passagerare.

Något som inte är lika imponerade är infotainmentsystem. Skärmen är minimal och det ser ut som den är tillverkad runt 2010. Utöver utseendet och storleken är den tyvärr inte särskilt användarvänlig. Det var svårt att förstå hur man skulle navigera sig igenom systemet, det tog flera minuter att tex koppla telefonen vilket borde vara mycket smidigare år 2019.

Sammanfattningsvis är Honda CR-V (fortfarande) en bil för den som inte bara vill ha mycket bil för pengarna men också bra bil för pengarna. Bilen är mer än väl sammansatt och allt känns otroligt kvalitativt även om inte alltid överdrivet exklusivt. Fyrhjulsdriften gör sitt jobb i vardagen men viker sig vid svårare utmaningar. Det är en bekväm bil som ägaren alltid kan lita på.

Vi på redaktionen förstår varför Honda CR-V är världens mest sålda SUV, den är helt enkelt för bra för att bli bortvald.

Fakta om Honda CR-V:

Pris: från 320.000 kr  (testbil ungefär 340 000 kr )

Motor: Bensin 1.5 L / 184 hk

Co2/km: 141g (NEDC)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: CVT-Automat

Mått: L 460/H 170/B 185

Tjänstevikt: 1705 kg

Hjul: 225/45 R18

Baggagevolym: 243 liter

Fartresurser: toppfart 208 km/h / 0-100 9,8 sek

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  8.6 L/ 100 km blandad körning