Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi nu testar bilar från Ford, först ut för ett test är nya Flesta Active!

Nästintill alla bilmärken har fallit för den omåttligt populära trenden som innebär att man bultar fast plastdetaljer på sina bilmodeller för att sedan höja densamma någon centimeter eller två. Därefter ger man bilen ett nytt namn framför eller bakom det gamla, i detta fall Fiesta Active. Några andra exempel är Audis ”Allroad”, Skodas ”Scout” och Volkswagens ”Alltrack”.

Detta fenomen har visat sig sälja otroligt bra, inte minst hos oss här i norden. Det har blivit otroligt populärt att hålla sig i trim genom att träna samt vara ute i skog och mark. Detta skall givetvis också återspeglas i varje persons image, då kommer även val utav bil naturligt in i detta skapande av karaktär. Detta gör Active till ett självklart val för den som tror sig behöva några extra centimeter frigång när hen är ute och ska springa i skogen. Men kanske inte riktigt gör det, typ någonsin.

Nog om det, låt oss gå in på hur Ford Fiesta Active faktiskt är att ha att göra med under en vecka.

Fiesta är utan tvekan en utav de allra mest populära bilarna som Ford tillverkar. Focus spelar i en egen liga men för de kunder som tycker att Focus är för stor och klumpig är Flesta det ultimata alternativet. Nya Fiesta är för det första riktigt snygg, nya lampor har gjort att den fått ett långt mer futuristiskt utseende vilket enligt mig är något som saknats på tidigare modeller, de har inte sett tillräckligt spännande eller tilltalande ut.

Fiesta är en bil för den som vill ha kvalitet, användarvänlighet och prisvärdhet men inte tummar en millimeter när det kommer till utrustning, funktioner och utseende. För 15 000 kr extra får du ”pluspaketet”. Det innebär till exempel delläderklädsel, klimatanläggning, B&O Play stereo och navigation. Med detta paket i bilen är man hemma, det finns ingenting som saknas och Fiesta Active blir svårslagen när det kommer till känsla kontra utrustning. Båda delar finns där, oftast är det det ena eller det andra som saknas.

Småbilssegmentet är allt som oftast synonymt med hög ljudnivå, instabilitet i högre hastigheter och små utrymmen. Fiesta är något helt annat, sällan har jag känt mig så trygg i en så liten bil. Konsten att få en liten bil att i sin körkaraktär kännas stor men ändå nätt, bastant men ändå smidig, är inte det lättaste för en ingenjör att lyckas genomföra. Fiesta är väldigt lyckad på den fronten.

Nu till den kanske största frågan, är Flesta Active värd prispåslaget med 11 000 kr?

Nja, nog för att Active ser lite roligare ut och har en något högre markfrigång. Den är trevlig men en Flesta utan Active-utförande är enligt mig att föredra för den som har något som helst intresse av att hålla i sina pengar. Fiestan är i grunden så bra att dessa smått fåniga detaljer känns överflödiga. Den är imponerande stabil även i högre hastigheter och körglädjen är förvånansvärt närvarande hela tiden. Det märks att Active är tänkt för just aktiva människor som inte bara använder bilen för att åka fram och tillbaka till jobbet.

 

Fakta om Fiesta Active

Pris: 184 300 kr (testbil ca 200 000 kr)

Motor: 1.0 liter 3-cylindrig bensinmotor, effekt 140 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: Längd 4068 mm, Bredd 1756 mm

Vikt: 1246 kg

Hjul: 205/45 R17

Lastkapacitet: Ca 311 liter

Fartresurser: 0-100 11.1 S / toppfart 200 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 4.8 l/ 100 km blandad körning

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se