Dacia, ett märke som under de senaste åren fått väldigt mycket kritik. Det har varit att bilarna ska vara värdelösa, att man efter tre år kan skrota bilen samt att det är mer säkert att sitta i en lådbil och frontalkrocka med en långtradare på E18 än att till vardags sätta barnen i en Dacia påväg till skolan. Vi har testat nya Dacia Duster för att se om dessa minst sagt brutala uttalanden verkligen stämmer eller om vi kan dementera dessa en gång för alla.

Dacia har sedan 2008 funnits på den svenska marknaden, men märket grundades redan 1960. År 2007 såldes nästintill 173.000 bilar och Dacia blev utsedd till årets bilmärke i Europa. Dessa bilar är särskilt populära i Östeuropa och är inte en lika vanlig syn här uppe i Norden.

Vår testbil var utrustad med en 1,5 liters dieselmotor som tillsammans med en 6 växlad manuell låda gjorde körupplevelsen relativt händelsefattig.  Denna tråkiga men ack så vettiga motor producerar 116 hästkrafter och tar bilen 0-100 på 12,1 sekunder. Bilen känns aldrig snabb men samtidigt inte heller för långsam. Detta tack vare att det är en diesel, 260 nm gör att det finns ett någorlunda bottendrag som uppskattas mycket. Något vi la märke till var hur aktivt man måste vara med växelspaken, man måste jobba rejält i stadstrafik. Redan vid 65 km/h bör ligga i växel 6 för att det inte skall kännas onaturligt. Styrningen är snabb och relativt respons, lite slapp men det absolut inget problem i denna typ av bil. Innan vi hämtade upp testbilen googlade vi runt för att få fram lite äldre recensioner av Duster. Något som var genomgående i många av de texter vi han läsa var hur risig styrningen var. Detta är dock inget vi upplever i den senaste versionen.

Exteriören är en utav Dacia Dusters starkaste sidor. Med en design inspirerad av offroad-temat och ledlampor ser bilen riktigt snygg ut. Både vid första och andra anblick ser det verkligen inte ut som en bil som börjar på under 100 000 kr. När det kommer till interiören blir man även där imponerad. Materialvalen känns bra för att vara i denna prisklass och det finns otippat nog en touchskärm som har förvånansvärt bra respons. Något som även förvånade oss var den bra upplösta backkameran som tillsammans med en 360 kamera gjorde det en fröjd till att parkera testbilen.

Efter en vecka med testbilen kan vi med gott samvete spräcka vår inledande frågeställning- nej, bilen är inte alls usel som ryktet säger. Faktum är att den är en riktigt bra bil. Det är långt ifrån den bästa men med tanke på den lilla lilla prislappen är det svårt att som icke bilintresserad att inte köpa en Dacia. I undersökningar framgår det att Dacia är ett av de märken som har mest trogna kunder, vilket inte är helt otippat. Detta eftersom att en typisk Dacia-kund köper bilen helt utan förväntningar eller förutfattade åsikter. Man vill ha en bil som är billig i inköp, billig i drift samt en har en riktigt tilltalande design. Allt detta levererar Dacia i samtliga modeller.

Var smart – köp en Dacia.

Fakta om Dacia Duster:

Pris: från 299.900 kr (testbil 299.900 kr)

Motor: 1,5liters diesel 116hk

Co2/km: 123g (NEDC Corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: längd 4341 mm, bredd 1804 mm

Vikt: 1520 kg

Bagagevolym: 411 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 12.1 sekunder / toppfart 180 km/h

Årsskatt (WLTP) : 4568 kr