Cupra har sedan 90-talet varit känt som Seats prestandabilar. Nu har Cupra blivit ett eget märke som står på egna ben, typ.

Först ut ur Cupras modellprogram är en SUV, den har fått 300 hästkrafter och man har tagit fram en isskrapa och skrapat bort alla Seat-loggor, nästan iallafall. I övrigt är bilen en Seat rakt igenom, det går inte att missta denna bil för något annat.

Prestandasuvar är något som blir mer och mer vanligt. Volkswagen är påväg in i leken med T-Roc R, som för övrigt precis som Cupra Ateca kommer att få samma motor som i tex Golf R. Faktum är att hela drivlinan i Ateca Cupra är direkt tagen från Leon Cupra. Motormässigt är den med andra ord superbra men inte så spännande, motorn går fint låter helt okej och passar som handen i handsken med DSG-lådan. Men den är något uttjatad.

Seat Ateca är i sig en väldesignad bil som i ögonfallande är en slank och riktigt snygg SUV. Cupra Ateca har fått en mer aggressiv look, fyra utblås, ett kjolpaket och möjligheten till att få de fälgar som vår testbil har. Nämligen 19″ kopparfärgade med Pirelli P Zero. Dessa däck har en ljudisolerande matta på insidan­ av för att dämpa bullret från vägen som annars kan vara förödande för den som vill kunna ha sin prestandabil till mer än en leksak. Dessa gör att så gott som inget däckljud tränger in i kupén och förstör halva vitsen med en SUV.

Bilen är faktiskt riktigt underhållande, mycket tack vare sin relativt nätta storlek men också motorn som passar bilen riktigt bra. Motorljudet är bra, bilen bluddrar mer vid nedväxlingar än sina konkurrenter vilket är raka vägen in i mitt hjärta. I övrigt önskar jag ett högre och mer vasst motorljud. Ungefär som det ur en Golf R med Akrapovic.

Det kanske allra mest lockande med Ateca Cupra är att den är snabb och sportig utan att vara helt värdelös till vardags. Den går jättebra att använda som en helt vanlig bil för den som vill. med ett knapptryck lägger man bilen i komfortläge och den förvandlas till en timid och familjebil.

Sammanfattningsvis är jag imponerad men inte överraskad av Ateca Cupras egenskaper. Den är ungefär exakt så som jag tänkt mig. Med andra ord: en lite tyngre, svajigare och mer plastig Golf R som är bekvämare och mer allround samtidigt som den är mycket mer bil för pengarna. Vidare är jag tvärsäker på att Cupra som märke kommer att få en lysande start på den svenska marknaden. Det är långt ifrån alla som är så pass säkra på sig själva att de kan tänka sig att gå för en Seat istället för en Volkswagen, men desto fler kan tänka sig en bil från ett ”helt nytt” märke med en så fräsig logga som Cupra har. Jag rekommenderar varmt Ateca Cupra till den som vill ha det bästa ur två världar. Det är en bil som du kan köra snabbt med, som är snygg, som är praktiskt och inte minst otroligt mycket mer anpassningsbar än tex Golf R Sportcombi.

 

Fakta om Cupra Ateca:

Pris: från 409 900kr (testbil ca 491 800 kr)

Motor: 2,0 liter bensin – 300hk

Drivhjul: Fyrjulsdrift

Växellåda: 7-växlad DSG

Mått: L: 4667 mm, B: 1814 mm

Vikt: 1655 kg

Bagagevolym: 485 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 5,2 sekunder / toppfart 247 km/h

Co2/km: 200g (WLTP)

Årsskatt (WLTP) : 7046kr