Renault har äntligen skakat liv i sitt sportbilsmärke Alpine. Flera år av förväntningar har byggt upp till dagen då vi får lägga vantarna på Alpine A110, men innan vi går in på bilens egenskaper skall vi självklart redogöra för hur den minst sagt krokiga vägen fram till bilens förverkligande har varit.

Det hela började med att både Renault med sitt Alpine och Caterham skulle väcka liv i varsin tidigare tillverkad sportbil. Varför samarbeta undrar ni kanske då? Jo för att dela på alla kostnader för framtagning och självklart för att dra nytta av varandras specialitéer. Caterham skulle bygga bilen och Renault i sin tur förse den med en riktigt bra motor. Samarbetet formaliserades med avtal och det ryktades lite om att Marcus Ericsson, den svenske F1-föraren för Caterham, skulle vara delaktig i både marknadsföring men också utveckling av bilen. Detta stannade dessvärre vid att vara just rykten, någon Caterham-bil fick vi nämligen aldrig se. Renault anade oråd och stoppade projektet redan innan Caterham F1-team gick i konkurs. iochmed detta var hela Alpine-projektet i gungning och många entusiaster låg sömnlösa om nätterna. Tillslut tog Renault det fantastiska beslutet att gå vidare med sin sportbil. De valde också att tillverka bilen i Dieppe, där Alpine tillverkades enda tills tillverkaren lades ner år 1995 – det gör inte saken sämre för en som älskar kuriosa och historia – som mig själv till exempel.

Nu till bilen. Släktskapet med Renault väntar inte med att visa sig, motorn i Alpine A110 kommer från Renaults Megane RS, samma visa är det när vi kommer till växellådan. Den sjustegade dubbelkopplingslåda från Getrag fördelar kraften från motorn sitter strax bakom stolsraden. Redan innan någon skriker ut att en bil i denna kaliber bör ha en manuell låda måste jag säga ifrån, jag håller inte med. Det faktum att jag med en enkel smekning av valfri paddel bakom ratten kan få dubbelkopplingslådan att blixtsnabbt slänga i önskad växel gör att jag kan lägga allt mitt fokus på det som är så magiskt – körningen. Styra med en hand medan man växlar slösar bort njutning enligt mig. Appropå njutning, styrningen i denna fjäderlätta pjäs lyder minsta vink och gör det väldigt tacksamt att hålla önskat spår i varje kurva. Det märks tydligt att detta är en bil med motorn placerad mellan hjulaxlarna. Bilen är otroligt städad och försöker sig inte på ett enda ovälkommet hyss, oavsett hur fort det går.

Huruvida Alpine är värd sina pengar har jag inte lyckats göra upp med mig själv, den är enormt mycket bättre än Mazda MX-5 men kostar samtidigt en del extra – närmare 350 000 kr för att vara mer precis.

Sammanfattningsvis vill jag ge de (inklusive mig själv) som ens funderat eller än värre sagt Alpine, Mazda MX-5 och Fiat Abarth 124 Spyder i samma mening, en tillrättavisning. Alpine är något helt annat. Det är inte någon snålt ihopsatt sportbil för den som inte bryr sig. Den är genomtänkt och den har så extremt mycket arv i sig som Renault verkligen inte slarvat bort – allt finns kvar och är precis lika bra som det bör vara. En riktig fullträff helt enkelt!

 

Fakta om Alpine A110 PURE

Pris: från 550.00kr (testbil ca 650.00kr)

Motor: 1,8 liters Bensin, 252 hästkrafter 320nm

Co2/km: 146g (NEDC-corr)

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Växellåda: 7 växlad dubbelkoplingslåda, Automat

Mått: längd 4180 mm, bredd 1798 mm

Vikt: 1089 kg

Fartresurser: 0-100 km/h 4,4 sekunder / toppfart 250 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 4478 kr