Äntligen har vi fått äran att testa Suzukis pressbilar, först ut för ett test blir Suzuki Swift Sport.

Vi på redaktionen har en väldigt speciell koppling till Suzuki. Det är nämligen så att Kickdown Handelsbolag äger en Suzuki. Närmare bestämt en Suzuki Ignis SUV 4WD MT från 2004, som vi älskar. Detta är vår lilla pärla som hjälper till i vått och torrt när vi skjutsar varandra runt i Stockholm för att hämta upp diverse pressbilar hos deras tillverkare. Vår Ignis har snart stått på varenda pressbilsparkering i hela Stockholm utan att än så länge (pepparpeppar) behöva mötas av en ostskiva i rutan när vi några dagar senare behagar hämta upp den. Den har aldrig strulat eller svikit oss trots en i ärlighetens namn; riktigt taskig behandling från oss på redaktionen.

Med detta vill jag förtydliga att vi hade enorma förväntningar på denna Suzuki Swift Sport med några år färre på nacken.

Suzuki Swift Sport är den tveklöst roligaste bilen i tillverkarens utbud. Den är liten, har 140 hästkrafter och en manuell växellåda, alla som någonsin kört bil vet vad detta innebär. Körglädje.

Swift Sport är en av de roligaste bilarna vi testat på länge, trots sin motorstyrka och acceleration. Detta är en bil som likt VW Up! GTI visar att man kan ha väldigt roligt utan en uppsjö hästkrafter.

Trots att Swift Sport är en relativt enkel bil med fokus på körglädje och smidighet är den sprängfylld med utrustning. Det mesta (nästan allt) man vill ha är dessutom standard och väldigt väl genomtänkt. Det är en rolig bil som fortfarande går att använda som en vanlig Swift utan problem.

Adaptiv farthållare, navigation och backkamera är bara några av alla funktioner som kommer som standard i Swift Sport. Detta är självklart superbra men i vissa fall något Suzuki kanske skulle skippat och lagt som tillval istället för att få ner ingångspriset något, den börjar nämligen på 199 900 kr och allt är standard förutom metalliclack.

Motorn i nya Swift Sport är till skillnad från i sin föregående modell – turbomatad, effekten ligger kvar på ungefär samma siffra. Nya Swift Sport är fortfarande mycket underhållande men saknar tyvärr lite av den karaktär och egenhet som erbjöds i dess föregångare. Något av det jag stör mig på när det gäller denna bil är att den är på tok för tam. En ”hot hatch” ska inte vara timid utan gärna eldsprutande eller åtminstone avge smällar från avgassystemet, tyvärr känner jag inte detdär beroendeframkallande ruset eller detdär fåniga leendet forma sig i mitt ansikte när jag ger full gas i nya Swift Sport. Missförstå mig rätt, den är absolut inte tråkig men har tråkigt nog tappat många karaktärsdrag som jag och många med mig förknippar med Swift Sport.

Sammanfattningsvis är Suzuki Swift Sport en enormt underhållande bil som visar att hästkrafter inte är allt när det kommer till att ha roligt bakom ratten. Med konkurrenter som Volkswagen Up! GTI med 115 hk och Ibiza Fr med 150 hk är det tufft men jag tycker att Swift trots detta är ett självklart val. De andra kan inte mäta sig med den exakthet och körglädje som Swift Sport levererar. Vem som helst känner sig som en racingförare bakom ratten och den är omåttligt roande. Låt oss hoppas att nästa generation Swift Sport får tillbaka sin tidigare generations charm och karaktär för att den skall nå detdär lilla extra som tyvärr saknas i denna generation.

Fakta om Suzuki Swift Sport:

Pris: från 199.900 kr (Testbil 199.900 kr)

Motor: 1.4 liters Bensin (140 hk)

Co2/km: 157g (NEDC Corr)

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: Manuell

Mått: Längd 3890 mm, Bredd 1735 mm

Vikt: 1048 kg

Bagagevolym: 265 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8.1 sekunder / toppfart 210 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  5.6 L/ 100 km blandad körning

Årsskatt (NEDC) : 668 kr