Subaru har länge varit kända för sin permanenta fyrhjulsdrift som i dagens samhälle har blivit allt mer sällsynt. Självklart vill vi testa detta och bestämde oss för att ta en snabb vända till de svenska fjällen.

Utrymmesmässigt sitter man bekvämt 3 personer med med en hel helgs packning noggrant intryckt i bagageutrymmet. Det var dock tur att vår fjärde vän fick förhinder då baksätet endast går att dela 60/40. Det skulle blivit lite problematiskt då bilen helt saknar en genomlastningslucka och vi inte hade tillgång till en takbox. Tack och lov kunde vi nu lägga in skidorna över den platsen som nu var ledig och bege oss norrut.

Vår testbil är utrustad med en 2 liters boxermotor som tillsammans med permanent fyrhjulsdrift och en steglös CVT skickar bilen från 0 till 100 km/h på 10,4 sekunder. CVT-lådan är ingen vanlig variant utan Subaru har valt att programmera om den. Subaruförarna uppskattade inte varianten med det konstanta motorljudet så man la in ”låtsasväxlingar”. Vid normal körning går motorn lugnt och sansat och bilen känns inte särskilt långsam. Detta ändras snabbt då man gör en kickdown, det känns genast som om bilen har tappat några av sina hästkrafter och ett högt motorljud tränger sig in i kupén. Att försöka sätta något fartrekord till Sälen är inget att ens fundera på, bilen trivs bäst längst bak i ledet bakom alla Volvos med överdimensionerade takboxar.

Förarmiljön är luftig, trevlig men en aning rörig. XV:n är utrustad med hela tre skärmar, en skärm i instrumentpanelen samt två stycken i mittkonsolen. Alla tre skärmar har olika uppgifter och det känns lite överflödigt. Huvudskärmen i mittkonsolen är bra uppbygd och det är lätt att navigera sig igenom systemet, det som dock är lite tråkigt är layouten. Ett stort plus är att det fortfarande finns fysiska knappar som sitter under touch-skärmen för att navigera i menyerna. Det är simpelt och tar ingen uppmärksamhet från körningen.

Hjälpmedel för föraren finns det gott om, riktigt bra med tanke på prisklass. Filhållningsassistent samt adaptiv farthållare är inte särskilt upphetsande för en körglad 20 åring som jag men faktum är att detta är otroligt bekvämt. Att bilen alltid anpassar sig till den framförvarande bilen på de små fjällvägarna gjorde åkturen smärtfri.

Subaru XV har många konkurrenter i samma segment och utanför stadens asfaltvägar är XV en av de bättre modellerna. Tyvärr är den inte lika vass i stadstrafik då både CVT-lådan samt motorn inte är de allra bästa på marknaden. XV:n går tyvärr bara att få med bensinmotorer samt med CVT-lådan, detta ger en ganska smal målgrupp.

Sammanfattningsvis är Subaru XV en bil som sticker ut ur mängden. En bil med stark personlighet, på ett positivt sätt. Det tar dock tid att vänja sig och majoriteten av Svenskarna väljer nog bort bilen innan de ens har tittat på den, tyvärr. Den som är ute efter en väldigt säker bil som även kan bete sig respektabelt i terrängen har verkligen hittat rätt. För de personer som är ute efter en bil som går så billigt som möjligt och ska klara sig bra i den hetsiga stadstrafiken finns det bättre val, som tex Ford Focus.

Subaru XV, det bästa alternativtet för dig som vill ha en liten bil som tål terräng och svensk vinter.

Privatleasing Subaru XV 

Fakta om Subaru XV:

Pris: från 244.900:-

Motor: 2.0 liters Bensin

Co2/km: 157 g (NEDC Corr)

Drivhjul: fyrhjulsdrift

Växellåda: automat

Mått: längd 4465 mm, bredd 1800 mm

Vikt: 1439 kg

Bagagevolym: 385 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 10,4 sekunder / toppfart 194 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  6.9 L/ 100 km blandad körning

Årsskatt (malus) : 5665 kr