Skoda Yeti, bilen som i all sin enkelhet är så allround att den skulle kunna användas till nästintill allt. Skoda har alltså gjort en bil som har samma form som en skåpbil, en kombi och en SUV samtidigt.

Till att börja med är detta en bil som inte kommer att få någon att vrida nacken ur led, eller ens flytta ögonen från telefon-displayen då den rullar förbi på gatan. Den är alldaglig och spartansk, inte speciellt vacker men inte speciellt ful. Det är en bruksbil som jag inte tror någon ägare står och putsar på speciellt ofta, den används flitigt utan att riktigt få någon kärlek för det.

Bilen har fått hög markfrigång, fyrhjulsdrift och en dieselmotor på 150 hästkrafter som har alldeles lagom mycket vrid för att få bilen att rulla även på riktigt låga varvtal. Det jag blev mest imponerad av gällande Yetin måste ändå vara dess egenskaper offroad. Jag var ju tvungen att köra lite där man egentligen inte kan köra med en vanlig bil, i skogen. Men Yeti kanske inte är en helt vanlig bil, den är i alla fall ovanligt ovanlig för att vara en bruksbil. Det var absolut inga problem att på en uppsättning dubbfria vinterdäck ta sig fram i den nysnö-fyllda skogen. Den körglädje som bilen har att erbjuda visar sig främst på snöiga skogsvägar och inte på landsvägar, fyrhjulsdriften får en att känna sig lite som Chris Meeke trots att det utifrån antagligen ser ut som att tant Agda på 94 bast, kommer åkande.

Terrängegenskaperna är minst sagt imponerande med tanke på att många SUV-konkurrenter på marknaden helst inte tar sig bort från den så trygga asfalten. Det finns även en funktion kallad ”Hill decent control” som gör att bilen själv motorbromsar sig ner för de allra brantaste av backar. Systemet fungerar utmärkt även om det kanske inte är vad som kommer användas av den typiske Yeti-ägaren.

Som en vardagsbil är den ypperlig, utrymmen finns det gott om och fem personer huserar i den utan att behöva ge upp hela sin personliga sfär. Interiören är spartansk och inte speciellt upphetsande att varken titta på eller vidröra men allt är där man förväntar sig och framför allt fungerar saker och ting utan att man måste vara IT-tekniker för att kunna lista ut funktionerna.

Skoda Yeti är alltså en bil för den som använder sin kärra till mer än bara asfaltvägar men ändå inte är supertaggad på att köra till nordpolen på en regular basis. Hög markfrigång bidrar till att Yeti är användbar på många underlag, det är en bil som till skillnad från de allra flesta SUVar faktiskt kommer att bli använd offroad, om än inte dagligen. Yeti är en ypperlig och funktionellt fulländad bruksbil.

Pris: 293 300 (testbil ca 327 200 kr)

Motor: 2-liters diesel, 150 hk, 340 Nm, Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad automat (DSG)

Mått: Längd: 4222 mm, Bredd: 1793 mm, Höjd: 1691 mm

Hjul: 225/50 R17

Lastkapacitet: Ca 590 liter, 1580 liter med fällda säten

Fartresurser: 0-100 9.2 S / toppfart 192 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5.5 l/ 100km

Årsskatt: 2830 kr

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se