Innan vi började med att provköra och recensera diverse bilar var Skoda ett märke vi nästintill såg ner på. Helt utan någon egentlig grund, detta är något vi nu i efterhand fått äta upp. Varje ny Skoda vi testkör gör oss positivt överraskade över hur prisvärda bilarna är. Den senaste bilen vi testat är mellansyskonet Skoda Rapid. Rapid är en bil som är till för dig som varken vill ha en stor bil men samtidigt inte en pytteliten bil. Rapid är perfekt om du vill ha en ”liten” bil men samtidigt inte kompromissa med utrymmen.

Testbilen är en Skoda Rapid Monte Carlo utrustad med en 1,4 liters TSI motor som levererar 125 hästkrafter. Skillnaden mellan en vanlig rapid och en Monte Carlo är endast exteriört och interiört , chassit och motorn är precis samma. Rapid är inte känd för att vara en snygg bil och jag kan inte mer än att säga att det stämmer. Monte Carlo edition innebär att bilen är utrustad med lite sportigare detaljer än på den lite mer spartanskt utrustade standardbilen. Det innebär en prisskillnad på 20 000 kronor och om du funderar på att köpa en Rapid är det väl investerade pengar, utan detta paket är bilen nämligen inte särskilt attraktiv. Paketet lyfter bilen från en tråkig bil till en bil som faktiskt då och då kan få sig en och annan blick.

Med 125 hästkrafter är det ingen bil som du kommer att vinna några rödljus-race med, men för vardagligt bruk fungerar den utmärkt. I stadstrafik känns bilen lagom kvick och lyckas hänga med bra om du väljer att lägga i sportläget på DSG-lådan. Väll uppe i motorvägs hastigheter så tränger motorljudet in i kupén och motorn känns inte längre lika speciellt rapp. Vad gäller bränsleförbrukningen får Skodan tyvärr underkänt, för att få den att dra samma siffra som den på pappret ska klara sig på behöver man en evighetslång nedförsbacke, medvind och en hemlängtan utom denna värld. Vid minsta beröring av gaspedalen, kan man nästintill höra hur bilen klunkar i sig bensin.

Interiörmässigt känner man tydligt igen sig. Insidan ger som vanligt ett bra intryck och känsla, det är en fin balans mellan elegans och enkelhet. Instrumenteringen är lika bra som vanligt, tydlig och snygg. Diverse knappar sitter där man förväntar sig och har en gedigen kvalitet. Något som dock gjorde mig en aning besviken är touchpanelen. Hela systemet var segt och kändes allmänt billigt.  Något som dock gjorde mig motsatsen till besviken är hur rymlig och komfortable bilen är med tanke på sin storlek. Baksätet rymmer lätt 3 vuxna utan att behöva att sitta i varandras knän och bakluckan sväljer bilens pris i kontanter. Testbilen var även utrustad med ett mycket uppskattat och stort glastak som gjorde så att bilen kändes mer rymlig.

Pris: 209 300 (testbil ca 247 000 kr)

Motor: 1,4-liters TSI, 125 hk, 340 Nm, Drivhjul: Framhjul

Växellåda: 7-växlad automat (DSG)

Mått: Längd: 4300 mm, Bredd: 1711 mm, Höjd: 1460 mm

Hjul: 225/35 R17

Lastkapacitet: Ca 415 liter, 1380 liter med fällda säten

Fartresurser: 0-100 8,9 S / toppfart 202 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 4,8 l/ 100km

Årsskatt: 426kr

 

David Jansson 

david.jansson@kickdown.se