Škoda Octavia

Pris:  199 800 (testbil ca 210 000)

Motor: 1.0-liter på 116 hk

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: 6 växlad manuell

Mått: Längd 4659 mm, Bredd 1814 mm

Hjul: 195/45 16R

Lastkapacitet: Ca 610 liter (med fällda säten ca 1740 liter)

Fartresurser: 0-100 9.9 S / toppfart 200 km/h (begränsad)

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 4,5 l/100km blandad körning

Årsskatt: 360 kr

Skoda präglas av ett inte superpositivt rykte och kan vara en av världens mest underskattade biltillverkare. Skoda är precis som Audi och Porsche med i Volkswagen und Audi Gemeinschaft (mer känt som VAG och Volkswagen Group) vilket märks väldigt tydligt i bilen.  I själva verket så är de bilarna de producerar så lika Volkswagen  att man nästan kan missta en skoda för en Volkswagen ifall de inte skulle haft olika logor på grillen. Den relativt nya Octavia är ett praktexempel på att skoda kan vara med och tävla bland de stora grabbarna. Den stora frågan vi nu ställer oss är ifall man skulle välja den mer prisvärda skodan och samtidigt kunna stå ut med att grannen ständigt kommer att se ner på en. Köper du en Octavia med en snålt tilltagen motor på en endaste liter är sannolikheten stor att du hittade precis vad du vill ha, en bil som går som en klocka i ur och skur men samtidigt är prisvärd och väldigt anonym.

Det första som slog oss när vi hämtade upp bilen var ett den andades Volkswagen. Interiören är nästintill identiskt bortsett från lite fler och billigare plastsorter. Men tanke på bilens pris är detta något jag skulle kunna leva med till 110%.  Diverse system i bilen är precis lika lättanvända och funktionella som man önskar. På många ställen sitter knappar och reglage på exakt samma plats som i en Volkswagen i samma klass, detta gör att man känner sig som hemma. Detta medför att du som förare inte tvingas  lägga onödig energi eller ta uppmärksamhet från körningen.

Testbilen var utrustad med en 3-cylindrig motor som levererar hela 116 ponnys vilket får många att börja gäspa och så småningom somna. Om man är ute efter acceleration och kraft har man kommit totalt fel, bilen levererar inte alls någon pulshöjande körning men räcker till precis lagom i vardagen. Eftersom att bilen är 3-cylindrig drar den ytterst lite bensin så länge man inte leker rallyförare vilket uppskattas oerhört mycket. Vid vissa tillfällen känns den dock lite undermotoriserad och skulle behöva en knuff av ett par dussin extra hästkrafter.

Octavian är förvånansvärt rymlig invändigt. Kupén känns luftig och baksätetlikaså, det är förvånansvärt rymligt och bekvämt.  Lastutrymmet är liksom resten av bilen klart godkänt och är förmodligen större än min kommande lägenhet. Utrymmena i bilen är något som överraskade. Något än mer glädjeväckande är bilens startpris. Kombi-versionen av Octavia börjar nämligen på ynka 199 800 svenska kronor, vilket nästan är skrattretande med tanke på vad du får för pengarna.

Bilen är vad man i folkmun kallar lagom, den sticker inte ut på annat sätt än att den är otroligt prisvärd och drar lika mycket bränsle som ett vindkraftverk. Vill du ha en bil som är funktionell, praktisk, säker och otroligt bränslesnål ska du utan minsta tvekan köpa en Octavia. Vill du däremot ha en bil som känns som en go-kart i kurvor och som en Koenigsegg One:1 i acceleration ska du nog lägga benen på ryggen och springa till en annan modell.

David Jansson

David.jansson@kickdown.se