Skodas allra första SUV alltså, är den så allround som Skoda traditionellt visat sig vara?

När man precis klivit upp ur en Golf R och tar några steg för att kliva upp i en Skoda Kodiaq är det som balsam för din rygg och dina leder. Allting känns mjukt som sammet och du behöver inte längre fasa för ditt liv varje gång du närmar dig en järnvägsövergång eller något annat som skapar minsta lilla ojämnhet i vägen. Kanske är det för att jag i mer än en vecka suttit i en bil vars åkkomfort är hårdare än Donald Trump knyter sin näve då han ser en mexikan, men jag anser Skoda Kodiaq vara en omåttligt komfortabel bil.

7-sitsiga bilar testar vi sällan. Större familjer med fler än 2 barn vill ha fler säten, men få bilar erbjuder denna ovanliga men ack så naturliga förmån. Att ha möjligheten att fälla upp 2 extra säten i bagaget samtidigt som man inte behöver kompromissa på design eller praktilkalitet. Om du dessvärre har tänkt att dra en ekipage som väger mer än 2 ton kan du tyvärr inte välja den 7 sittsiga varianten då den får dra 2000kg medan den 5-sittsiga får dra 2500kg.

Hur Skoda Kodiaq kan dra så lite är mig en gåta, det är en stor bil med fyrhjulsdrift. Vi satte testbilen på prov och begav oss till Åre och snittade 0,72 liter per mil vilket är mer än godkänt för en fullastad SUV. Kodiaq är en extremt kompetent bil, det är nästintill omöjligt att inte tycka om den. Med ett glastak större än en buss, ljust läder, mocka, schyssta högtalare samt den snygga displayer kan man inte annat än att trivas. Detta till samma peng som en standard utrustad Volvo XC60, för mig är detta ett extremt enkelt val.

Kodiaq är bilen som inte bryr sig alls om körglädje eller att röra upp känslor. Den är fruktansvärt praktisk och väldigt väldigt trevlig att leva med, den är all bil man behöver. Den 190 hästar starka motorn gör inte bilen till någon sprinter men passar väldigt bra för bilens image. Suvar har ofta en tendens att blir lite för svampiga för sitt eget bästa men faktum är att Kodiaq har ett välbalanserat chassi. Den är vaken för stötig eller för svampig, en perfekt blandning. DSG-lådan gör växlingarna sömlösa och 2-liters dieselmotorn bilen knäpptyst.

Utseendemässigt anser jag att det finns två sidor av myntet, fronten är snygg samtidigt som att baken är miserabel. Den ser tjock och otymplig ut, en designmiss.  Lyckligtvis är detta egentligen det enda som vi inte tycker att Skoda har lyckats med, allt annat är precis som man vill ha det. Att fler folk inte väljer en fulutrustad Kodiaq före en avskalad XC60 förstår jag inte. Förmodligen har folk kvar sina fördomar om Skoda men jag kan här och nu avveckla dessa teorier och bekräfta att Skoda är förbi det som varit.

Länken nedan leder till Biloffert.se där du finner leasingförslag för Skoda Kodiaq 

Fakta om Skoda Kodiaq

Pris: 265 900 (testbil ca 340 000)

Motor: 2.0-liters  dieselmotor, 190 hk, 400nm

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat

Mått: Längd: 4700 mm, Bredd: 1880 mm, Höjd: 1680 mm

Vikt: 1798 kg

Hjul: 235/25 R19

Lastkapacitet: Ca 720 liter (2065 liter med fällda säten)

Fartresurser: 0-100 8,9 sekunder / toppfart 210 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5,7/ 100km (blandad körning)

Utsläpp: 150 g/km

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se