Nya Seat Leon är en del i en 12-miljarderkronorssatsning som är tänkt att ta Seat in i framtiden (som till viss del redan är nutid) gällande moderna drivlinor, förarassistanssystem och onlinetjänster. Leon är den första i satsningen och är med sina sedvanligt höga säljvolymer (över 2,2 miljoner sålda exemplar hittills) den kanske viktigaste modellen att börja sin resa in i framtiden med. Inte nog med det så ligger Leon också i den kanske (konkurrensmässigt) tuffaste bilklassen av alla. Det är nämligen sedan länge känt att, om man lyckas bra i C-segmentet har man extremt mycket vunnet. Varumärkesbyggande behöver alltså inte alltid vara genom att lansera en svindyr sportbil, ibland är det klokare att släppa en folklig mellanklassbil med funktioner som alla kan ta del av och därmed marknadsföra sig där man faktiskt har sin målgrupp.

Leon har samma bottenplatta som nya Golf, måtten skiljer sig något (Leon är 1,1 cm bredare och dryga 8 cm längre i halvkombiutförande). Utöver detta är systemen i stort sett identiska och drivlinorna kommer att vara samma. Leon har en lång lista med diverse förarassistanssystem som underlättar körningen och i absolut största möjliga mån även förhindra trafikolyckor. Den har en ”light”-version av autopilot som kallas Travel Assist, ett semiautonomt system som tilllåter bilen att gasa, bromsa och styra helt på egen hand.

Leon har blivit större sedan föregående modell. Både yttermått och bagagekapacitet har ökat på kombimodellen som numera konkurrerar ut både BMWs 3-serie Touring och Volvo V60. Seat Leon Sportstourer sväljer nämligen hela 617 liter i bagageluckan medan BMW 3-serie Tourings motsvarande siffra stannar på ynka 500 liter och Volvo V60 landar på 529 liter.

För dig som gillar elektrisk hjälp på vägen men är ute efter ett något ”mildare” alternativ som inte behöver laddning via vägguttag bör absolut sikta in dig på nya Leon eTSI. Med hjälp av 48-volts mildhybridteknik (som förutom i nya Golf med samma motor – även var ett tidigt inslag i Audi SQ7) sparar man med lätthet in några extra dyra bränsledroppar. Två stycken eTSI-modellversioner erbjuds i Leon. Den första är en 1-liters bensinare med 110 hästkrafter och den andra en 1,5-liters bensinare med 150 hästkrafter.

Seat Leon är en perfekt bil för dig som vill ha en modern bil med all tänkbar elektronisk utrustning och förarassistans i kombination med ett attraktivt och modernt utseende. För dig som inte nöjer dig med mildhybrid så kan jag lugna dig med att Leon inom kort kommer som laddhybrid. Leon är en perfekt bil för dig som är ny i bildjungeln men ändå letar efter något nytt som uppfyller högt ställda krav på både design, utrustning och ekonomi. Seat är i en förändringsfas som innebär att nya modeller kommer hela tiden och man är även en stark drivkraft när det kommer till nya former av bilägande, Seat är ledande inom privatleasing och nya Leon går att få för en rimlig peng för såväl företag som privatperson.

Fakta om Seat Leon:

Pris: från 235.000 kr (testbil ca 300.000 kr)

Motor: 1,5 eTSI, 150 hästkrafter

Co2/km: 109 gram (WLTP)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad Automat

Mått: längd 4368 mm, bredd 1800 mm

Vikt: 1447 kg

Toppfart: 221 km/h

Årsskatt: 3640 kr